Provoz v Suezu byl kvůli zablokované lodi přerušen. Denní ztráty jdou do stovek miliard

5 měsíce starý 12

Třináct lodí, které směřovaly z Port Saidu na severu průplavu směrem na jih, nyní zakotvilo a čeká na obnovení provozu. Agentura Bloomberg uvedla, že narušení plavby v Suezu znamená za každý den ztrátu více než devíti miliard dolarů (přes 200 miliard korun).

Po noční přestávce začali specialisté s uvolněním nákladní lodi Ever Given provozované společností Evergreen Marine ve čtvrtek ráno. Podle správy průplavu se snaží týmy uvolnit plavidlo o výtlaku 224 tisíc tun pomocí obřích rypadel a vyhnout se jeho odlehčení vykládkou kontejnerů, což by zabralo mnoho dní.

Hrozí, že budou muset vyložit náklad

Peter Berdowski, jehož sesterská společnost SMIT na vyproštění lodi také pracuje, ale uvedl, že vysvobození lodi bez vyložení nákladu bude v podstatě nemožné. „Na to můžete zapomenout. Váha plavidla prakticky znemožňuje, abychom ji dostali z mělčiny. Může to trvat dny až týdny, záleží, na jaké problémy narazíme,“ řekl.

Prvním krokem by podle něj mělo být odstranění topného oleje a balastních nádrží a následně se pokusit využít přílivu, aby specialisté s lodí pohnuli. Pokud to nebude fungovat, mělo by podle Berdowskiho dojít na vyložení kontejnerů, které loď přepravuje, a postupně odhrabávat písek, na kterém se loď zasekla.

Ve středu se objevila informace, že loď se podařilo vyprostit, následně ale vyšlo najevo, že se pouze podařilo lodí trochu pootočit, takže kolem ní mohla proplouvat menší plavidla. Správa kanálu ale poté provoz průplavu opět zcela přerušila.

Úterní incident značně narušil provoz průplavu a vlastník plavidla, japonská společnost Shoei Kisen Kaisha vydala písemnou omluvu. „Budeme se snažit situaci vyřešit co nejrychleji. Omlouváme se všem, koho se tento incident týká, včetně lodí, které jsou v Suezském průplavu nebo ho potřebují použít,“ stojí v prohlášení firmy.

Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty způsobené zablokováním Suezu v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113 miliard korun) ve směru nákladu mířícího západním směrem a 4,5 miliardy dolarů (100 miliard korun) v opačném směru.

Na povolení proplout Suezským průplavem nyní čeká více než 150 lodí. Příčinou nehody byla podle kapitána lodi prachová bouře. Ve čtvrtek tuto verzi potvrdila také správa kanálu.

Zdroj