Rádio, tisk, internet. Patálie A.B., českého Berlusconiho

3 měsíce starý 18

Na českém mediálním poli vládne hned několik vlivných oligarchů. Žádný z nich ale není tak kontroverzní a skandály prošpikovaný jako podnikatel a současný premiér České republiky – Andrej Babiš. Nejdřív přímo vlastnil a nyní má ve svěřenských fondech média všech forem a dosahů – tištěné deníky, zpravodajské servery, zájmové časopisy, rádio i televize. Babišův vstup do světa médií i politiky odstartoval nejen táhlé spory o jeho střetu zájmů, ale také masivní odliv zkušených novinářů z jím vlastněných vydavatelských domů. To, mimo jiné, vyústilo v založení serveru Echo24.cz a Týdeníku Echo jako médií, která stojí v protiváze vůči oligarchům.

Jako syn vlivného slovenského komunistického prominenta, který působil také jako československý obchodní přidělenec při OSN, mohl Andrej Babiš studovat ve švýcarské Ženevě. Ačkoli na tamějším gymnáziu nestrávil moc času, stihl si mezi spolužáky udělat kamarády, kteří mu později zásadním způsobem pomohli s jeho podnikatelskými ambicemi.

Po dokončení Vysoké školy ekonomické v rodné Bratislavě si Babiš začal budovat základ pro svoji pozdější podnikatelskou kariéru v české pobočce slovenského podniku zahraničního obchodu Petrimex, z něhož později vznikl Agrofert. V roce 1995 jej pochybným způsobem odstřihl od bratislavské matky – téměř dvě třetiny jeho akcií při navyšování základního jmění si připsala společnost O.F.I., schránková firma ze Švýcarska, za kterou stojí právě Babišovi bývalí spolužáci. Jejich identity ale dodnes odmítá zveřejnit. Z Agrofertu se díky Babišově skupování firem stal masivní nadnárodní konglomerát, podnikající v oblasti zemědělství, chemického průmyslu a potravinářství. Postupně se k tomuto výčtu přidala i média – společně s politickými ambicemi.

Mediální portfolio začalo pod Agrofertem bobtnat. Vedle regionálního týdeníku 5plus2 se seznam médií v roce 2013 rozrostl o slovenskou společnost Ecopress (dnes Mafra Slovakia), vydávající deník Hospodárske noviny. Firma původně patřila pod vydavatelství Economia podnikatele Zdeňka Bakaly. Největším úlovkem v Babišově hledáčku bylo v témže roce ovšem pražské vydavatelství Mafra. To vedle významných celostátních deníků Mladá fronta DNES a Lidové noviny provozovalo také zpravodajské servery iDNES.cz a Lidovky.cz, bezplatný papírový deník Metro a plejádu zájmových časopisů a webů.

Celý text Viet Trana si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v tišteném vydání Týdeníku ECHO. Můžete si jej objednat také zde.

Foto: echo

Zdroj