Renault v Polsku opravuje baterie do elektromobilů. Podívali jsme se jak

3 měsíce starý 330

Město Zabrze se nachází ve Slezském vojvodství nedaleko českých hranic. Z Ostravy sem dojedete autem za necelou hodinu. Přestože se tato lokalita v minulosti proslavila zejména těžbou černého uhlí, v současné době naopak hraje důležitou roli v odklonu od fosilních paliv. Opravují se zde baterie do elektrických vozidel automobilky Renault z Polska, Česka, Slovenska, Maďarska, Rumunska, Bulharska a pobaltských republik.          

Ihned po příjezdu do Zabrze nás vítá majitel tamní prodejny Piotr Dąbrowski. „Umístění našeho centra umožňuje zajistit bezproblémovou a rychlou opravu baterií a zároveň přispívá i ke snížení nákladů na opravy,“ vysvětluje. Následuje krátká prezentace, v níž zástupci firmy zdůrazňují ambiciózní plány Renaultu v oblasti elektromobility. 

Elektromobilita: Jaké jsou plány Evropské unie a zbytku světa?

Video se připravuje ...

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Francouzská automobilka hodlá v příštích letech nadále prudce navyšovat svou nabídku elektrických a hybridních vozidel, k čemuž ji ostatně tlačí i čím dál tím přísnější klimatické cíle Evropské unie. Renault chce již od roku 2025 vyrábět 400 tisíc elektromobilů ročně a v roce 2040 dosáhnout v Evropě uhlíkové neutrality. Očekává, že ceny elektrických vozů a klasických automobilů se spalovacími motory se v blízké době srovnají. 

S rostoucím počtem elektromobilů budou postupně nabývat na významu také věci jako je oprava a recyklace baterií, která musí být šetrná k životnímu prostředí. „Skupina Renault se proto spojila do konsorcia s firmami Veolia a Solvay, aby společně vypracovaly technologii pro získávání a čištění kovů z použitých baterií. Díky tomu je možné z trakčních baterií efektivně zpětně získávat strategické suroviny, jako jsou kobalt, nikl a lithium, které pak mohou být znovu využity při výrobě nových baterií pro elektromobily,“ uvádí odborník na elektromobilitu v oddělení komunikace Renault Cluster East Andrzej Gemra. 

Bezpečnost na prvním místě

Po skončení prezentace už míříme do nitra samotného závodu. Prostory, v nichž jsou opravy prováděny musejí být klimatizovány, aby mohla být zajištěna správná teplota pro skladované baterie a moduly. Všichni mechanici pracují oblečeni do povinných kombinéz, rukavic a přileb. Místnost je také vybavena požárními systémy, detektory kouře a cirkulací vzduchu. Přístup sem mají povolen jen pověření zaměstnanci. 

Češi kupují ojetiny mnohem častěji za hotovost, úvěry zdražily, říká Slámová ze Škody Plus

Ještě před odesláním k opravě do centra v Zabrzi se všechny baterie v servisním středisku Renault Expert E-Tech podrobují diagnostice, jejímž cílem je odhalit problém, který se v baterii vyskytl, a vypočítat, zda se oprava vůbec vyplatí.

„Opravy ve většině případů spočívají ve výměně modulů s elektrickými články, vyskytly se však i případy, kdy bylo nutné vyměnit řídicí moduly,“ prozrazuje mechanik Wiktor Mańkowski.

Oprava je podle něho spojena se spoustou bezpečnostních rizik, protože probíhá pod vysokým napětím 400 voltů. Mechanici proto musejí povinně projít řadou odborných školení a opravu provádějí pomocí speciálního nářadí a vždy ve dvojici, kdy jeden pracuje a druhý soustavně dohlíží na bezpečnost procesu. 

Uskladněné vyměněné moduly si výrobce odebírá z centra v Zabrzi. Do opravny míří kompletní automobily, avšak s výjimkou Rumunska a Bulharska. Odtamtud se odesílají samotné baterie uložené ve speciálních transportních bednách. 

Nissan tlačí na Renault, aby snížil podíl v automobilce

Náklady na opravu mohou být poměrně vysoké, závisí na rozsahu prací a počtu a typu vyměněných dílů. Podle Dąbrowského se tím však majitel vozidla nemusí příliš zabývat. Renault poskytuje na baterie pro osobní automobily osmiletou záruku, takže po tuto dobu majitelé vozů za opravu neplatí.

Zákazníci se zatím nehrnou

Na životnost baterie má významný vliv způsob dobíjení a využívání. „Při častém používání rychlého nabíjení dochází k degradaci rychleji než při pomalém nabíjení. Degradace je ovlivněna také využíváním palubního zařízení a ročním obdobím,“ objasňuje Gemra.

„Ve skupině Renault považujeme sedmdesát procent kapacity baterie za limit pro její využití k pohonu elektromobilu. Tím je zajištěn optimální dojezd vozu. Pokud kapacita klesne pod tuto úroveň, je baterie v záruční době bezplatně vyměněna a dál slouží jako úložiště energie,“ dodává Gemra.

Servis v Zabrzi překvapivě není příliš vytížený. Za necelé tři roky tam bylo opraveno jen šest desítek baterií. Polští mechanici rovněž přiznávají, že nedovedou spravit vše. Problematické jsou například baterie poškozené při vážné dopravní nehodě.

Renault teď otevření dalšího centra ve východoevropském regionu nechystá. Odborník na automobilový průmysl z poradenské společnosti EY Petr Knap se každopádně nedomnívá, že otevírání opraven baterií by mělo být významným faktorem pro zvýšení prodejů Renaultu či jakékoli jiné automobilky v regionu střední a východní Evropy. „Zásadní pro nákupní rozhodování zákazníků je hlavně dostatečně dlouhá záruční doba baterie, vývoj zůstatkové ceny a cena nového vozu,“ podotýká. 

Zda je opravna v Zabrzi průkopníkem nové služby, která bude v budoucnu masově využívána motoristy v celé Evropě, nebo zůstane jen regionální raritou, ukáže čas.  

Renault v příštích týdnech rozhodne o svých aktivitách v Rusku
Zdroj