Výběr oceněných čtyřiatřicátého ročníku odráží podle porotců skutečnost, že mladá umělecká scéna se vydává směrem od estetiky a postupů zavedených na uměleckých školách k vlastním generačním zájmům. Mladí umělci se spíše zaměřují „na hledání nových možností, přístupů a nástrojů k uchopení aktuálních výzev, než aby se věnovali kritice příčin vzniku současných krizí“.
V tvorbě finálové a zároveň oceněné pětice je zastoupená široká škála médií. „Mnoho děl má podobu fiktivních dokumentů zkoumajících rozsáhlé utopické nebo futuristické krajiny. Další umělci a umělkyně zaujali k realitě nebo její projekci opačný přístup tím, že ji rozbili na kousky, fragmentovali, případně přiblížili našemu oku. Obě tendence jako by vycházely z podobné touhy spekulovat o možných alternativách k našim současným podmínkám,“ píše ve svém shrnutí porota.
Sociální média i organické materiály
Tvorba Kryštofa Brůhy podle poroty propojuje jazyk umění a vědy. Lenka Glisníková pracuje s fotografií, její projekty se přizpůsobují rychlosti sociálních médií a často zkoumají technologický vývoj na okrajích fotografické tvorby. Petra Janda ve svých instalacích využívá organické materiály, často související se zemědělstvím.