Rusové se zlepšili. Drony už jsou Ukrajincům skoro na nic

1 týden starý 12

Ukrajinci kvůli tomu omezili nasazení tureckých dronů Bayraktar TB2.

„Nyní vybudovali tak dobrou protivzdušnou obranu, že jsou skoro nepoužitelné,“ řekl podle serveru Breaking Defence jeden z ukrajinských pilotů, který je v současné době v USA, kde lobbuje za pomoc. Podle pilota, který se představil jen volacím znakem Moonfish se nyní používají je výjimečně. Jak ukazují videa, především nad mořem.

One Ukrainian military official, speaking on condition of anonymity, said that commanders on the ground see equal utility between Gray Eagle drones and loitering munitions, such as the Switchblade and Phoenix Ghost drones, for destroying Russian tanks and military positions.

— Jack Detsch (@JackDetsch) June 21, 2022

Další ukrajinský vojenský pilot, který je nyní v USA a představil se jen svým volacím znakem Juice, dal dokonce najevo obavy, že by Rusové mohli nad Donbasem, kde posílili protivzdušnou obranu, sestřelovat i americké útočné drony Gray Eagle, o jejichž dodávce se jednalo.

„Jak znám ruskou protivzdušnou obranu a co vím o dostřelu raket, jež nosí Gray Eagle, tak vám garantuju 90procentí šanci, že bude sestřelen. Bayraktar je mnohem lacinější, takže je v pořádku ho ztratit, ale Gray Eagle je příliš drahý,“ řekl Juice.

Obává se, že by ztráta takovéhoto dronu mohla USA znepokojit, protože by se Rusové mohli dostat k citlivému vybavení. Z bezpečnostních důvodů byl zatím vývoz pozdržen.

„Mohly by samozřejmě být účinné pro některé místní operace při ničení prioritních cílů na frontě,“ řekl Juice k možnosti využít Gray Eagle. „Ale v našem případě je velkým rizikem používat tak drahé drony kvůli nepřátelské protivzdušné obraně. Tady není Afghánistán,“ dodal ukrajinský pilot.

NEW: Ukrainian military officials are increasingly worried that U.S.-provided Gray Eagle strike drones would get shot down by reinforced Russian air defenses in the Donbas region.

"It’s not Afghanistan here," said one Ukrainian pilot.https://t.co/yxJwXnBYR4

— Jack Detsch (@JackDetsch) June 21, 2022

Podle Institutu pro studium války (ISW) ruské velení kladlo velký důraz na rozmístění systémů protivzdušné obrany na východní Ukrajině, aby ochránilo vlastní dělostřelecké systémy a eliminovalo ukrajinské vzdušné operace k nule.

Ukrajinský vojenský představitel řekl Detschovi z Foreign Poolicy za podmínky zachování anonymity, že velitelé v poli nevidí při útocích na ruské tanky a opěrné body rozdíly ve využitelnosti dronů Gray Eagle a vyčkávající munice, tedy sebevražedných dronů Swichblade a pokročilejších Phoenix Ghost, schopných nad cílovou oblastí kroužit nikoli minuty, ale hodiny. Ukrajina dronů Phoenix Ghost, které jsou zřejmě upravené přímo po ukrajinské bojiště, dostala 121 kusů.

Aktivnější letectvo pořád bojuje s přesilou

V poslední době ale zvýšilo své aktivity ukrajinské letectvo, podle Moonfishe podniká asi 20 až 30 letů denně, přičemž 70 procent z nich představuje blízká letecká podpora pozemním silám (CAS) s tím, že zbytek je připraven v pohotovosti. Tyto úkoly by mohla plnit i letadla dodaná z USA.

Podle bývalého amerického generála letectva Philipa Breedlova, který stál v čele evropského velitelství amerických sil, je na Ukrajině už několik ukrajinských pilotů, kteří umějí pilotovat americké bitevníky A-10 Thunderbolt I. Část se jich má vyřazovat z amerického letectva, ale na Ukrajinu nepoputují.

Moonfish varoval, že Rusko má ve vzduchu převahu. „Jsme vysoce přečísleni. Napadají nás nejen letecky, ale také raketami – balistickými, střelami s plochou dráhou letu i střelami země vzduch. Cílí na zásoby paliv, sklady obilí, železnice a mosty,” popsal.

Dodal, že Ukrajina má letadel málo: „Máme více pilotů než proudových letadel.“

Vyzýval k tomu, aby zkušení ukrajinští piloti už mohli prodělat výcvik na amerických letadlech. Je přesvědčen, že F-16 by zvládli ovládat do roka. Západní země však zatím odmítají dodat na Ukrajinu bojová letadla a nepovedlo se ani domluvit dodávky MiGů-29 z Polska výměnou za americké stroje pro polské letectvo.

Ukrajinské vzdušné síly také už dříve žádaly o dodání amerických letadel 4. generace F-15 a F-16, která by pro aktuální válku postačovala.

Unlike in the early days of the war, Ukraine has dialed back its air operations to between 20 to 30 sorties per day.

About 70 percent of Ukraine’s air missions are now close air support to help advancing troops, a role that U.S.-provided jets can perform.

— Jack Detsch (@JackDetsch) June 21, 2022

Moonfish, který létá na MiGu-29, velí jejich peruti, zmínil klíčovou roli pozemních prostředků PVO. „Když se řekne protivzdušná obrana, myslí se tím stíhačky, že. Já bych však řekl, že klíčem v této válce jsou systémy protivzdušné obrany rozmístěné na zemi,“ domnívá se.

Juice však má odlišný názor: „Potřebujeme potlačit schopnost nepřátelské protivzdušné obrany. Potřebujeme podnikat údery vzduch-země, ale prioritou jsou boje ve vzduchu. Měli bychom proto ustavit různé skupiny pro každou činnost a pro každou skupinu udělat kratší (výcvikový) kurs.“

We have not received the tools we need to defend our sky and achieve victory.
In the sky, the greatest need is for fighter jets - F-15s and F-16s of the fourth generation or higher would be sufficient; 🇺🇦 pilots can learn to fly these with just 2-3 weeks of training. (12/16)

— Ukrainian Air Force (@KpsZSU) March 31, 2022
Zdroj