Slábnoucí pandemie a Trumpův odchod berou novinářům práci. Není o čem psát

5 měsíce starý 11

Populární americký zpravodajský server BuzzFeed, který v minulosti získal řadu novinářských ocenění a má 130 milionů čtenářů měsíčně, propustil na začátku března 47 zaměstnanců, to jest přibližně třicet procent pracovních sil on-line platformy HuffPost, kterou na konci loňského roku odkoupil. 

„Nejodpovědnější věc, kterou teď můžeme udělat, je snížit naše náklady a tím zajistit, aby si BuzzFeed a HuffPost udržely dlouhodobou prosperitu,“ odůvodnil tehdy své rozhodnutí spoluzakladatel a šéf BuzzFeedu Jonah Peretti.

Následně se k podobnému kroku odhodlalo též vydavatelství Medium či Vice Media, vydavatel newyorského kulturního časopisu Vice. Naposledy k nim přibyla kalifornská společnost Dollar Shave Club, která před týdnem zcela ukončila vydávání lifestylového digitálního časopisu pro muže MEL Magazine. 

Propouštění žurnalistů a zánik především regionálních tištěných titulů je globální dlouhodobý trend. Jen v USA za posledních dvanáct let ubylo 40 tisíc profesionálních novinářů. Média se totiž potýkají s úbytkem inzerce i čtenářů a musejí soupeřit o pozornost a příjmy z digitální reklamy s internetovými giganty jako je Google nebo Facebook. Loni však některým periodikům překvapivě pomohla pandemie koronaviru. 

Podle Joela Kaplana, profesora žurnalistiky ze Syracuse University, lidé trávili více času doma, kde se nudili a také byli závislí na příjmu zpravodajských informací kvůli šíření viru. To se ale brzy změní. „Mediální domy mají pravděpodobně šest měsíců než se jejich situace prudce zhorší,“ míní Kaplan. „Jakmile budou lidé naočkováni a vrátí se k normálnímu životu, poptávka zase spadne,“ dodává. 

V tuto chvíli je celosvětově aplikováno přes půl miliardy vakcín. V USA je plně naočkováno 22,4 procenta populace. „To znamená, že návrat do normality je na obzoru,“ uvádí CNN. Na základě mínění serveru může kromě končící koronakrize hrát roli v propouštění redaktorů také lednový odchod Donalda Trumpa z postu amerického prezidenta.

Trumpův nástupce Joe Biden totiž neprovádí ani zdaleka tolik kontroverzních kroků a výroků a není tím pádem nekonečným zdrojem čtenářsky atraktivních zpráv tak jako jeho předchůdce. Tím pádem konzumenti tráví méně času před obrazovkami a v redakcích není zapotřebí tolika rukou. Není žádným tajemstvím, že exprezident Trump měl s většinou amerických žurnalistů špatné vztahy. Jeho konec ve funkci teď může paradoxně některé z nich připravit o zaměstnání.

Mediální domy se každopádně nesnaží nepříznivou situaci řešit pouze snižováním stavů. Od ledna mnohé zpravodajské platformy, například Bustle Digital Group, Group Nine, Vox Media či zmiňovaní Vice Media a BuzzFeed zvažují vstup na burzy. Pomoci by vydavatelům jistě mohl i čím dál tím intenzivnější nátlak na obří technologické společnosti typu Google v řadě světových zemí, aby se s nimi spravedlivěji dělily o zisky z digitální inzerce.

Klesající počet novinářů lze pozorovat i v České republice. Dobře je to vidět zejména na regionálních tištěných titulech. Zatímco ještě v roce 2009 jich v Česku existovalo přes šedesát, aktuálně je jich přibližně o polovinu méně. Snižují se i počty zaměstnanců v redakcích.

Zdroj