Starý železniční most v Čelákovicích se na pontonu svezl na břeh

3 měsíce starý 18

Přímo nad řekou Labe byly čtyři velké obloukové díly mostu. V pátek během dne odvezli dělníci na speciálním pontonu poslední z nich na břeh.

„Tam se bude konstrukce rozřezávat a zhruba do týdne už celý starý most definitivně zmizí,“ řekl Právu jednatel České lodní dopravy Vladimír Toman.

Jeho společnost má patent na jedinečné zařízení, které si dokáže s převozem tak obrovských dílů po vodě celkem snadno poradit.

„Je to unikátní pontonový systém s komorami a čerpadly na vodu. Ponořil se pod mostní konstrukci, pak se voda z komor vyčerpala a ponton na sebe nabral mostní pole, které váží kolem 230 tun,“ popsal Toman celý proces.

Pomalým postupem pak ponton s naloženým mostním dílem připlouval ke břehu, kde konstrukci definitivně rozeberou.

Ponton je přitom využitelný u řady jiných událostí.

„Může sloužit i jako náhradní přívoz, heliport na vodě, jde ho využít k bagrovaní říčního dna nebo břehů. Objednávají si ho i na práce v Evropě, v Kanadě jej chtějí využít jako heliport na jezero, na Smíchově jsme jím lovili potopený hausbót,“ popsal nejrůznější možnosti Toman.

Odvoz posledního dílu starého železničního mostu v Čelákovicích. Po Labi mostní díly převážel speciální ponton.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Využití pontonu výrazně ušetřilo čas a peníze. Pokud by se nemohla využít tato pohyblivá automatická plošina, museli by dělníci přivolat obrovské jeřáby, a navíc zasypávat části toku řeky, aby se jeřáby dostaly k jednotlivým dílům starého mostu.

To by trvalo mnohem déle. Je to jeden týden oproti zhruba dvěma měsícům. Tady je zkrácení prací významné kvůli vynuceným výlukám na trati,“ vysvětlil Toman.

Zdroj