Stavbu některých dálnic a silnic brzdí sporné reference Metrostavu, stýská si ŘSD

3 měsíce starý 13

Akcionářem společnosti Metrostav Infrastructure je firma Metrostav, které soud loni nepravomocně zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Důvodem byl podíl v korupční kauze kolem bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Metrostav pak převedl silniční projekty na dceřinou firmu.

„Situace spojená s účastí společnosti Metrostav Infrastructure je problematizující pro více staveb. Předpokládám, že se týká i některých železničních staveb nebo některých dopravních staveb na úrovni krajů. Je nejistota na trhu, zda kvalifikační předpoklady, kterými se prezentuje nedávno zřízená Metrostav Infrastructure, jsou skutečně pravé,“ řekl Rýdl. Není podle něj jasné, zda se referencemi může firma prokazovat, protože pocházejí ze staveb, které dodával Metrostav.

Čekání na antimonopolní úřad

Nejistotu na trhu vnímají podle Rýdla investoři i konkurenční stavební firmy. „Vznikl stav, kdy Metrostav jde ve výběrových řízeních velmi výrazně do atraktivních cen, aby vítězil. Konkurence má zároveň námitky vůči kvalifikacím. V případě jednoho výběrového řízení jsme podali návrh na vyřazení Metrostavu, ten se odvolal, a je to na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ přiblížil Rýdl.

Případ se týká stavby odpočívadla na D1 u středočeské obce Psáře. ŘSD čeká, že do měsíce by mohl antimonopolní úřad rozhodnout. „Stejně jako celý trh si slibujeme, že tím vznikne platný judikát, ze kterého se budou odvozovat postupy v těch mnoha dalších výběrových řízeních, a to nejenom u ŘSD. Situace nás velmi mrzí, protože máme stavby, které jsou připravené, na které máme projekty, všechna vyjádření, peníze a už jsme u některých mohli několik týdnů stavět, a bohužel ty stavby stojí,“ dodal Rýdl.

Kvůli situaci se zřejmě o rok zpozdí i stavba části D3 Třebonín – Kaplice nádraží. Oznámil to výkonný ředitel firmy Kámen a písek Pavel Fučík. Na stavbu dostalo ŘSD pět nabídek, nejvýhodnější šla právě od Metrostavu Infrastructure (1,87 miliardy korun). ŘSD s firmou ale dosud nepodepsalo smlouvu, přičemž stát chtěl začít stavět ve druhém letošním pololetí. Úsek dlouhý 8,5 kilometru by se měl stavět tři roky, zahrne deset mostů a jednu mimoúrovňovou křižovatku.

Problémy kolem referencí firmy Metrostav Infrastructure brzdí i opravu silnice I/53 ze Znojma do Lechovic odhadem za více než čtyři sta milionů korun. Podobný problém je i při stavbě obchvatu Čebína na Brněnsku za více než pět set milionů, která měla začít o prázdninách. Metrostav Infrastructure nabídl nejnižší cenu, výběrové řízení ale posuzuje ÚOHS.

Zdroj