Strany a hnutí chystají volební kampaně. S propagací míří on-line, ale třeba i na dopravní prostředky

3 měsíce starý 10

Sice ještě nepodepsali koaliční smlouvu, už ale mají první billboardy a jedno heslo. ODS, lidovci a TOP 09 mají jasno o rozdělení kandidátek i nákladech na kampaň. I pro koalice platí limit 90 milionů korun.

Předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura se domnívá, že bude letošní kampaň spíše dražší. Nejlevnější totiž bývá ta kontaktní.

Předseda lidovců Marian Jurečka zamýšlí daleko více využívat sociální sítě a on-line formu. Zároveň si ale myslí, že i v této kampani bude prostor pro kontaktní kampaň.

TOP 09 zmiňuje i dobrovolníky. „My máme společně desítky tisíc členů a další desítky tisíc podporovatelů a určitě i oni se zapojí jako dobrovolníci,“ uvedla předsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová.

Piráti doufají v účast ve vládě

O koaliční smlouvě jednají i Piráti a hnutí STAN. I oni už ale mají jasno o nákladech na kampaň. „My to máme postavené na dobrovolnících a jsme silní v on-linu a naše kampaň je i to, že na sociálních sítích komunikujeme fyzicky my politici,“ objasnil předseda Pirátů Ivan Bartoš.

„Co my umíme, jsou ty kontaktní kampaně, a třeba i v těch menších městech, obcích využití toho našeho lokálního potenciálu,“ řekl předseda hnutí STAN Vít Rakušan.

Piráti věří, že po letošních sněmovních volbách už budou moci prosazovat svůj program přímo ve vládě. Jejich předseda Bartoš na sobotním celostátním fóru také oznámil, že bude usilovat o schůzku s prezidentem Milošem Zemanem, aby se ho zeptal například na jeho postoj k sestavování vlády po volbách. Podpořil volební spojenectví s hnutím Starostů a nezávislých.

Členové strany v těchto dnech hlasují o schválení koaliční smlouvy, výsledky by měly být známy v úterý ráno. Někteří straníci ale mají ke koaliční smlouvě výhrady. Piráti také také schválili změnu stanov, která jim umožní v budoucnu založit vlastní politický institut.

Co se týče peněz na kampaň u SPD, toto hnutí plánuje utratit 70 milionů, zbytek mají být dary anebo třeba propagace ze strany příznivců. „My tu kontaktní kampaň budeme dělat a chceme přímo lidem v ulicích a venku vysvětlovat náš politický program,“ oznámil předseda Tomio Okamura

ČSSD chce vyjednávat o levicové volební alianci s odboráři či nezávislými odborníky

KSČM počítá s náklady na kampaň do 25 milionů. I oni ji zahájí on-line přes sociální sítě. „Billboardy u nás nehledejte, ale v každém případě budeme vidět na různých dopravních prostředcích,“ řekl 1. místopředseda strany Petr Šimůnek.

Podobný rozpočet plánuje sociální demokracie. Spoléhají na přímé oslovování lidí. Vedení strany bude vyjednávat o levicové volební alianci s odboráři, nezávislými odborníky, regionálními uskupeními, případně dalšími subjekty, které mají k této straně programově blízko. Vedení k tomu dostalo mandát na předsednictvu strany, které se v sobotu uskutečnilo on-line.

Jasnou představu o stylu kampaně, ani o tom, na kolik by mohla vyjít, zatím nemá hnutí ANO.

„My jsme odložili sněmy, vlastně ani nevíme lidi na kandidátkách, a ten kdo je lídr, by do toho měl trochu mluvit, takže ten tým se teprve tvoří,“ vysvětlil místopředseda hnutí ANO Radek Vondráček.

Na samotné sestavování kandidátek mají strany a hnutí čas několik měsíců. Jejich definitivní podobu musí resortu vnitra předat 3. srpna. To se na proces hlasování připravuje už teď. Plánuje třeba rozpočet, který počítá s vyššími náklady kvůli větším odměnám komisařům, a taky zajištění alternativních možností hlasování.

O tom, kdo obsadí dvě stě křesel v Poslanecké sněmovně, rozhodnou lidé 8. a 9. října. Mandát současným poslancům pak končí 21. října.

Zdroj