Studentka: Když nezvládnu maturitu bez úlev, nezvládnu ani vysokou

4 měsíce starý 10

Úpravy maturit z konce ledna zůstávají – studenti nebudou psát slohovou práci a na didaktické testy dostanou více času. Jejich termíny se ale posouvají na 24.-26. května a ústní část zkoušek z jazyků bude nově dobrovolná. Studenti sociálních a zdravotnických oborů, kteří odpracovali více než 160 hodin, navíc dostanou maturitu úřední.

Názory samotných maturantů na představené úlevy se ale velmi liší. Někteří k nim mají výhrady, jiní je naopak považují za dobré řešení.

Maturantka gymnázia EDUCAnet Ema Janovská je s představeným řešením spokojená. Ačkoliv zavedení dobrovolné ústní zkoušky z češtiny a angličtiny vítá, sama se rozhodla k ní přihlásit. „Mám v sobě dané, že to musím zvládnout, a říkám si, že když nezvládnu maturitu, nezvládnu ani vysokou školu,“ uvádí.

Maturantka Barbora Bartlová sice studuje střední zdravotnickou školu, úlevy pro studenty sociálních a zdravotnických oborů se jí ale netýkají. „Hlásím se na vysokou, kde didaktické testy požadují, takže bych je musela psát, i kdybych 160 hodin jako dobrovolník odpracovala,“ říká Barbora.

Maturitní zkouška by podle ní byla zvládnutelná i bez představených ulehčení, další posunutí termínů didaktických testů považuje spíše za komplikaci. „V polovině června mám přijímačky na vysokou školu a měla jsem mít dost času na přípravu na ně, takhle ho ale bude méně,“ vysvětluje.

Termíny přijímacích zkoušek mohou vysoké školy měnit, ministerstvo školství proto apeluje na jejich vedení, aby při určování termínů braly v úvahu posunutí konání maturit. Zájemce o studium na vysoké škole však musí sledovat informace na jejich webových stránkách a případné kolize termínů, ke kterým může i tak docházet, řešit přímo s danou vysokou školou.

Křížení termínů maturit s přijímacími zkouškami se obává i student Gymnázia Na Vítězné pláni Viktor Pecha. Kromě toho mu nejvíce vadí chaos, který je kolem maturit už dlouhodobě, nejen v důsledku protipandemických opatření.

„Předtím to byly povinné maturity z matematiky, potom přehození určitých kompetencí Cermatu do kompetencí škol,“ vzpomíná a dodává, že úlevy, které studenti nakonec dostanou, mu nepřijdou dostatečné, protože řadě studentů napříč školami chyběla možnost se online výuky plnohodnotně účastnit.

Maturantka Michaela Tomečková se sama rozhodla konat i dobrovolné části maturity.

Foto: Novinky

Na zmatek okolo maturit si stěžuje i Česká středoškolská unie „Jako studentům nám nebyl předložen žádný plán, celé to bylo velmi chaotické,“ říká její místopředsedkyně Erika Kubálková. „Všichni navíc měli letos různé podmínky, a proto věříme, že úřední maturity by vzhledem k současné situaci byly úplně nejlepší,“ dodává.

Studentka školy EDUCAnet Michaela Tomečková vyhlášené změny naopak oceňuje. Nakonec si vybrala plnou verzi zkoušky i přes nárok na její usnadnění. „Já jsem si zvolila klasickou maturitu i přesto, že ústní část je dobrovolná. Myslím, že mě to kvalitně připraví na vysokou školu,“ říká.

Ředitel EDUCAnet Jakub Pour je k dobrovolným ústním maturitám o něco skeptičtější, studenti totiž podle něj nemají dostatečné informace, zda všechny vysoké školy maturitu bez ústní části uznají jako plnohodnotnou. „Maturita z českého jazyka bez ústní zkoušky mi nedává smysl. Doporučil bych naopak nechat jen ústní zkoušku a písemné části bych vynechal,“ dodává Pour.

Zdroj