SUV v nemilosti kvůli emisím a prostoru. Parkovné v Paříži pro ně naroste trojnásobně

před 3 měsíce 82

Paříž si odhlasovala zvýšení parkovného z 6 na 18 eur, pro terénní a těžší automobily a městská SUV, která vjedou do francouzské metropole. Skoro 55 procent hlasujících Pařížanů souhlasí se zavedením výrazně vyšších poplatků za parkování pro řidiče sportovně-užitkových vozů (SUV) a silných aut s pohonem na všechna čtyři kola. O výsledcích nedělního hlasování, které neslo podtitul "Více, nebo méně SUV v Paříži?", informují místní média. Opatření má podle pařížské starostky Anne Hidalgové snížit emise a zvýšit bezpečnost chodců.

Návštěvníci Paříže, jejichž auto se spalovacím motorem nebo hybridní vozidlo přesáhne 1,6 tuny, respektive dvě tuny v případě elektromobilů, budou platit 18 eur (449 Kč) za hodinu parkování v centrálních čtvrtích a 12 eur (299 Kč) ve vnějších čtvrtích. V současné době platí za parkování v centru šest eur (150 Kč) na hodinu a na okraji Paříže čtyři eura (100 Kč). Šest hodin parkování v centru nově vyjde na 225 eur (5600 Kč) místo současných 75 eur (1870 Kč).

Agentura DPA uvedla, že hlasovat mohlo asi 1,3 milionu obyvatel francouzské metropole, možnosti využilo podle předběžných výsledků jen asi jen šest procent z nich. Pro návrh bylo 54,5 procenta hlasujících, proti se vyslovilo přibližně 45,5 procenta.

Podle německého deníku Welt město argumentovalo tím, že SUV a těžká vozidla způsobují větší znečištění, zabírají více veřejného prostoru a ohrožují bezpečnost silničního provozu. Zvláštní sazba pro velká auta by měla omezit větší problémy a znečištění, které způsobují, doplňuje Welt.

Nový tarif se bude vztahovat výlučně na návštěvníky Paříže. Netýká se jejích obyvatel ani řemeslníků či poskytovatelů pečovatelských služeb. Pro soukromé parkovací domy platit nebude. "Čím větší (auto) je, tím více znečišťuje," odůvodnila opatření v prosinci Hidalgová, která už zprůchodnila nábřeží Seiny, zakázala vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, a ozelenila 200 ulic tím, že z nich odstranila dopravu. Nehody za účasti SUV jsou podle starostky také nebezpečnější pro chodce než srážky se standardními auty.

Motoristické asociace však iniciativu kritizovaly. Některé z nich například nesouhlasí s tvrzením, že by nové SUV znečišťovalo ovzduší více než malé auto na diesel vyrobené před rokem 2011.

Přečtěte celý článek