Takto vypadá ukrajinský námořní dron Magura V5 v celé své kráse, omezeně lze nahlédnout i dovnitř

před 1 měsíc 41

Námořní sebevražedný dron Magura V5 je nejspíše nejvyspělejším na světě, a zároveň se již osvědčil v praxi. Obrana proti němu je velice obtížná.

Jestli je na světě opravdu úspěšný námořní sebevražedný dron vyzkoušený praxí, je jím ukrajinský Magura V5. Na kontě má i několik cenných vojenských plavidel, třeba výsadkovou loď Cezar Kunikov nebo moderní hlídkovou loď Sergej Kotov. Ani pro silná vojenská plavidla však není vůbec jednoduché se ubránit koordinovanému útoku několika takových dronů. Důvodem jsou jejich vlastnosti a konstrukce, i když je toho více.

Magura V5 je těžko detekovatelný

Koncept námořního dronu Magura V5 vznikl v roce 2022 a jeho první exempláře se objevily v září téhož roku. Brzy nato se pak dočkaly nasazení, uvádí EuroMaidanPress. Dron byl nejspíše na základě zkušeností z praxe opakovaně upravován, ale stále o něm je velmi omezené množství informací. Některé se dle všeho ukazují jako ne zcela přesné, ale dílky tomu, že se některé drony nebo jejich trosky podařilo získat, lze si o nich udělat lepší představu.

Russians have analyzed a Magura naval drone from Ukraine

The russians claim that the build quality is low. the frame is thin and according to them explains why the drone is prone to wash ashore pic.twitter.com/N1wiAvuoMH

— PS01 (@PStyle0ne1) March 1, 2024

Nejspíše už je jasné, že samotný trup Magura V5 je vyroben z uhlíkové tkaniny a epoxidové pryskyřice, uvádí KyivPost. Tento materiál a konstrukce, kdy je dron 5,5 metrů dlouhý a při plavbě vyčnívá jenom několik desítek centimetrů nad hladinu (maximálně půl metru), ho činí obtížně detekovatelný pro radary. Motorový prostor je potom z hliníku a postaven tak, aby co nejvíce zamezil úniku tepla, a plavidlo tak bylo obtížně detekovatelné na termovizi. Maximální rychlost dronu Magura V5 vychází na 42 uzlů (77 km/h) a dosah je 833 km.

Dron se může připojit na nepřátelskou síť

Magura V5 je vybaven dvě anténami Starlink a redundantní satelitní komunikační anténou Kymeta, uvádí MilIn. K dispozici má i celulární router Teltonika RUT956 se dvěma SIM kartami, s jejichž pomocí se může připojit k mobilní síti a využívat ji ke komunikaci s operátorem až do vzdálenosti 40 km od pobřeží, ale záleží na síle signálu. Teoreticky je tedy možné do dronu vložit i SIM kartu nepřítele a jeho síť pak použít k řízení a útoku u pobřeží.

Magura communicates with the outside world using two Starlink antennas, as well as a satellite communications antenna from Kymeta.

Another communication channel is the industrial dual-SIM cellular router RUT956 . In the coastal zone (up to 40 km from the tower), it can cling to… pic.twitter.com/uMt4JKJiGL

— PS01 (@PStyle0ne1) March 1, 2024

Většina zdrojů tvrdí, že dron může nést 320 kilogramů výbušnin, s jejichž pomočí ničí napadené lodě nárazem. Ovšem Defence-Ua uvádí, že je nekonec nosnost jenom 250 kilogramů a délka nikoliv 5,5, ale 6 metrů. I přes tyto nejasnosti však zůstává zřejmé, že je Magura V5 velice povedená zbraň. Konstruktéři také dle všeho pracují na dalších vylepšeních dronu, takže je pravděpodobné, že bude nová generace ještě mnohem nebezpečnější.

Dron Magura V5, který nejspíše uvízl na pobřeží
Přečtěte celý článek