Účet za zablokovaný Suez roste, lidé se ale na internetu nehodou také baví

5 měsíce starý 39

Loď Ever Given náležící přepravní tchajwanské společnosti Evergreen Marine dosahuje přibližně taková délky, do jaké sahá newyorský mrakodrap Empire State Building. Obří plavidlo se v úterý „podařilo“ zaseknout v egyptském průplavu spojujícím Středozemní a Rudé moře, kde na mělčině zůstává i nadále.

Podle informací CNN byla jedna z nejrušnějších vodních cest na světě zablokována kvůli větru o rychlosti 40 uzlů a písečné bouři, která způsobila nízkou viditelnost a námořníkům znemožnila stoprocentní jistotu v navigaci. Nyní v oblasti probíhá záchranná akce, do níž jsou zapojeny bagry i vlečné čluny.

Bagristi zasahují u přídě lodi, jejich úkolem je odstranění bláta a písku, aby loď mohla být schopna plout. K dosažení požadované hloubky, která je přibližně v rozmezí 12 až 16 metrů, budou zřejmě muset odstranit až 20 000 metrů krychlových půdy. Jde o množství, kterým by následně mohli zaplnit přibližně osm olympijských bazénů.

„Kromě bagrů, které jsou již na místě, je nyní s plavidlem specializovaný sací bagr. Brzy zahájí práci. Tento bagr dokáže každou hodinu přesunout 2 000 metrů krychlových materiálu,“ cituje CNN prohlášení firmy Bernhard Schulte Shipmanagement, pod kterou zaseknutá loď spadá.

Podle středečního vyjádření Úřadu pro Suezský průplav (SCA) je celá operace „technicky velmi komplikovaná“ a dostat loď zpět do plovoucího režimu by mohlo zabrat několik dní a možná i týdny. Každých 24 hodin, kdy trvá blokáda průplavu, si ale žádá vysokou cenu u společností i zemí, jejichž obchod zastavila.

Miliardy sem, miliardy tam

„Zboží na palubě Ever Given se nejen výrazně zpozdí, ale budou také ovlivněny stovky dalších lodí. Poškození globálního dodavatelského řetězce bude značné,“ uvedl generální tajemník Mezinárodní komory pro přepravu Guy Platten.

Přibližně 12 % celosvětového objemu obchodu prochází právě Suezským průplavem a oblastí je každý den obvykle přepravován náklad v odhadované výši asi 10 miliard dolarů. V roce 2020 podle údajů SCA proplulo průplavem téměř 19 000 lodí, což průměrně činí přes 50 lodí denně.

Podle britského webu Lloyd's List nyní na obou koncích kanálu čeká nejméně 160 plavidel, které se skrze průplav ještě nějakou dobu nedostanou. Některé z lodí se rozhodly pro okliku, podle Mezinárodní komory pro přepravu se však jedná o tisíce kilometrů zajížďky a až 12 dnů plavby navíc.

„Myslím si, že každý den zpoždění zabere tak dva dny, než se zpoždění vyrovná,“ uvedl pro britskou BBC Alan Baer, ​​prezident firmy OL USA, která nabízí logistické služby. „Právě teď tři dny vytvářejí šestidenní zpoždění. Nejsem si jistý, jestli je to zcela perfektní vzorec, ale bude to tomu blízko.“

Lodě, které nemohou již několikátý den vodní cestu použít, převážejí nejen ropu, ale hlavně spotřební zboží jako oblečení, nábytek či automobilové díly. Kromě naložených plavidel na uvolnění průplavu čekají i lodě s prázdnými kontejnery, jež jsou potřebné pro vývoz.

Internet slzí smíchy

Navzdory vážnosti situace a ohrožení mnoha trhů i obchodu mezi Evropou a Asií, který se stále ve velké míře spoléhá právě na Suezský průplav, se uživatelé sociálních sítí nastalou situaci baví. Kapitán byl podle mnohých nejspíš opilý a bagry snažící se lodi pomoci jsou pro ně spíše úsměvnou záležitostí.

Na Twitteru dokonce vznikl účet „chlapíka s bagrem u Suezského průplavu“, který odkazuje na jednoho z mužů, který pomáhá s uvolněním lodi. Profil přidává fotografie i vtipné komentáře týkající se celé záležitosti.

„Tahle loď je jako moje bývalá. Dělám všechno pro to, abych se jí zbavil. Ale ona prostě nejde!“ zní jeden z příspěvků účtu, který rozesmívá svět.

Internetovému veselí napomohla také informace portálu VesselFinder, který sleduje pohyb lodí. Podle záznamu, o němž Seznam Zprávy informovaly již v ranních pátečních hodinách, totiž loď během čekání na signál ke vplutí do Suezského průplavu zpočátku nesmyslným manévrováním „nakreslila“ do vody 400 metrů dlouhý penis i s varlaty.

Zdroj