Trubkovými rámy na svých vozech ohrožují čeští policisté nejen nejslabší účastníky silničního provozu, ale i sebe samotné. Útočné rámy totiž zhoršují jízdní vlastnosti policejních aut. Sami policisté pak mohou při akci podlehnout dojmu falešného bezpečí a více riskovat. A to v souvislosti se školeními, kde se rámy označují za ochranný prostředek a policisté se s nimi učí provádět vysoce riskantní PIT manévry (řízené nárazy rámem). Kverulant.org nyní pečlivě zmapoval starší nehodu ze Strakonicka při které se vážně zranil horlivý policista a ještě způsobil škodu za půl milionu, když v neděli ráno honil řidiče, který jel na konci obce 68 km/h místo předpisové padesátky. Na zneužívání útočných rámů, které v Evropě používá jen a pouze česká policie, upozorňuje Kverulant dlouhodobě. Kverulant odhaluje zneužívání moci již od roku 2009. Dělejte to s námi finanční podporou naší práce.
Jako každý rok se v neděli 25. září 2022 ve Strakonicích konala Svatováclavská pouť. Jde o jednu z největších akcí v regionu, takže nemohli chybět ani strážci zákona. A protože v takových případech nejvíc ,,pomohou” dohledem nad dodržováním rychlosti na výjezdu (!) z obce/města, měřila se na strakonické silnici vedoucí k obci Podsrp padesátka. Ze znalosti operativy strážců zákona tipujeme, že si vybrali přehledný úsek s klesáním, těsně před cedulí konec obce. A po deváté ranní se dočkali. Ze Strakonic vyjela Škoda Yeti rychlostí 68 km/h!
Protože hříšník v Yetti údajně nereagoval na signál k zastavení, samostatný policista v Octavii vyrazil za ním. Kromě ocelového rámu o hmotnosti 36 kg před sebou, měl za sebou policista specifické školení. V něm ho kolegové vyučili, jak řízeným nárazem „vyřešit“ nebezpečného/ujíždějícího pachatele. Tato informace vyplývá z odpovědí, které Kverulantovi poskytlo na základě dotazu dle zákona Krajské ředitelství policie jihočeského kraje.
Ideální podmínky
Policejní honička netrvala dlouho. Už v 9:10 se stříbrná Oktávka válela v Zorkovnickém potoce, v centru Čejetic. Rozdivočelý policista byl “dlouhý” v pravotočivé zatáčce, vzal předkem svého stříbrného šípu schod u pomníku padlým, pak dopravní značku, a po několika kotrmelcích padnul do potoka. Jak se dočteme v policejním protokolu, Octavia havarovala přesto, že její šofér měl pro svou stíhací jízdu optimální podmínky: teplota vzduchu 13 stupňů Celsia, jasno, vozovka suchá.
Útočný rám váží 36 kilo
Podle Kverulantova názoru se na nehodě bezohledně jedoucího policejního vozu mohl značnou měrou podílet samotný útočný rám před předním nárazníkem. Je bez debat, že při případném porovnávání jízdních vlastností na limitu, budou vlastnosti auta s cca 40 kg těžkým trubkovým rámem před přední nápravou významně horší než u identického vozu bez rámu. Navíc je-li významně přitížena přední náprava na poměrně dlouhé páce před osou předních kol, bylo jistě nutné i přidat na tuhosti pružin přední nápravy a instalovat i jiné tlumiče. Bez zajímavosti není ani to, že americké rámy, které byly českým vzorem, jsou skoro o polovinu lehčí (36 kg vs. 22 kg). Pro zjednodušení zanedbejme nižší rychlosti, kterými se v Americe jezdí, stejně jako rozměrnější americké komunikace i samotné automobily.
A protože nehoda není náhoda, podívejme se i na psychiku policistů, respektive na falešný pocit bezpečí, který u svých lidí Policie ČR buduje v souvislosti s kovovým unikátem před nárazníkem Octavií a už i Kodiaků. Policejní papaláši rám „komunikují“ jako vysoce účinný ochranný prvek před agresivními/bezohlednými řidiči. Data o tom, že by se čeští řidiči projevovali vůči policii agresivněji, než řidiči v okolních zemích, policie nikdy nepředložila. Zejména proto, že samotná definice „agresivního chování českých řidičů” je naprosto vágní, až zcela pitomá. Jednoduše chucpe. Co se naopak prokázat dá snadno, je stáří českého vozového parku. Dlouhodobě patří k nejstarším v EU. A zřejmě nikdo – včetně (?) policejních papalášů – nebude zpochybňovat, že s věkem se bezpečnost ani jízdní vlastnosti aut rozhodně nezlepšují. Je snad útočný rám potřeba právě na stará auta?!
Snadno si dokážeme představit, že “lepší” – protože trubková – ochrana policejních posádek může u horlivých jedinců ve firmě PČR znamenat vyšinutí jejich ochoty riskovat při zásahu. A to je v kombinaci s horšími jízdními vlastnostmi vozidel na limitu (dáno fyzikou), mimořádně ohrožující. Jak pro nás běžné civily venku, tak pro ně v kabině s majákem na střeše. Ostatně, už v dřívějších textech na toto téma jsme konstatovali, že s ohledem na vysoký počet ujetých kilometrů policejních vozidel, je bohužel jen otázkou času, kdy šofér stříbrného vozu vybaveného útočným rámem na přídi, způsobí neštěstí.
Čekání na srážku s chodcem
Že je k takovému neštěstí velmi blízko dokazuje video Jiřího Škrampala, které koluje na sociálních sítích. Video zobrazující klasickou situaci na dvouproudé silnici s přechodem pro chodce. Jedno auto zastaví, aby chodce pustilo, auto ve vedlejším pruhu ale projede a chodce ohrozí. Vůz, který takto v sobotu 9. března 2024 projel přechod v Praze 8, byl policejní.
Nyní ale z Prahy zpět na Strakonicko. Ono nedělní ráno – 25. září 2022 – byla čejetická Jednota zavřená a centrum obce prázdné. A možná právě proto, že byla svatováclavská neděle, stáli při zasahujícím policistovi všichni svatí. Díky tomu při své mimořádně riskantní a bezohledné cestě do Zorkovnickém potoka nevzal na trubkový rám policejního auta nikoho dalšího. Dále, dobře pro něj, svou ochranu nesvěřil jen oceli před nárazníkem: v autě byl sám a především připoután. Díky tomu neskončil v márnici, ale v sanitce, která ho s těžkými zraněními převezla do nemocnice. Škodu na autě pak experti vyčíslili jako totální: 484 000 Kč a vůz skončil ve šrotu. Další tisíce naskákaly za zničené zábradlí a značky.
Zfetovaný pirát silnic? Téměř určitě ne
Kverulanta samozřejmě zajímalo, jak dopadl šofér Škody Yetti, kterého nerozumný řidičský neumětel za volantem policejního vozu tak horlivě stíhal za to, že při výjezdu z, kolotočáři obsazených Strakonic nedodržel padesátku. Přestože v jiných případech policie s detaily o postizích nešetří, tentokrát se v oficiální odpovědi spokojila s lakonickým konstatováním, že získané materiály byly předány příslušnému správnímu orgánu. To může v praxi znamenat například to, že se žádný trest nekonal. S ohledem na místní reliéf je klidně možné i to, že údajně pronásledovaný šofér o své účasti na cca 8 minutové (!) honičce ani nevěděl. Naznačuje to i zpráva, kterou od strakonické policejní mluvčí Jaromíry Novákové převzal i například místní server Jižní Čechy TEĎ: „Řidič ujíždějícího auta bouračku zřejmě ani nezaznamenal. V době, kdy k ní došlo, už byl totiž pryč.”
V souvislosti s policejním (vý)letem do Zorkovnického potoka se Kverulant jihočeských strážců zákona nemohl nezeptat na to, jak často jejich vozidla v období od 1.července 2022 PITovala. Jihočeši odpověděli: „V uvedeném období krajské ředitelství neeviduje žádné násilné zastavení vozidla tzv. PIT manévrem.”Nulové použití PIT manévrů za 20 měsíců (k březnu 2024) by mělo každému napovědět (a možná i samotným policistům?) napoví, jak jsou potřebné. Dodejme, že celkem mají v jihočeském kraji 56 vozů s útočným rámem. Podobně kontraproduktivní jako ocelové rámy bude i 3 stupňové policejní školení na PIT manévry. Za stejné období je absolvovalo 222 jihočeských policistů.
Policejní SUV namísto sanitek
Ministerstvo vnitra pod vedením Víta Rakušana (STAN) uzavřelo v létě 2023 tři smlouvy na dodávku celkem 289 vozidel Škoda Kodiaq s útočným rámem. Každý jeden kus má mít výkon téměř 250 koní (180 kW), automatickou převodovku 7 DSG, pohon 4 × 4, volant potažený kůží a zatmavěná skla. Cena vozu je také „luxusní“, 1 584 633 korun za kus. Základní cena modelu Kodiaq je 1 069 900 Kč a cena vrcholové verze v provedení RS je ještě pořád o téměř 200 tisíc levnější než policejní speciál. Škoda Kodiaq RS Challenge v létě 2023 stál 1 399 900 Kč.
V úterý 17. října 2023 policie slavnostně převzala prvních 50 vozů s útočným rámem. Ministr vnitra Rakušan, který byl na předání přítomen si pochvaloval že 375 milionů korun z celkových 453 zaplatila evropská unie. Ano, je to tak, má to však jeden velký háček.
Peníze šly z dotačního programu „Podpora zotavení z krize v souvislosti s pandemií COVID-19 a jejími sociálními dopady a příprava zeleného, digitálního a odolného oživení hospodářství “. Co však má nákup nových luxusních SUV s útočným rámem pro represivní složky společného se zotavením z krize po pandemii COVID-19 nebo s přípravou zeleného, digitálního oživení hospodářství je pro Kverulanta velkou záhadou.
Šest tisíc proškolených policistů?
Když se 17. října 2023 potkali policejní papaláši ve Škoda Auto, kde přebírali zbrusu nové a orámované Kodiaky, pyšnil se policejní prezident Martin Vondrášek tím, že vzdělávacím programem na PIT manévry, už prošlo téměř 6000 policistek a policistů.
Možná školením prošli ale pozor asi moc nedávali. Jak si jinak vysvětlit, že se na jedné straně se Vondrášek pyšní školeními svých podřízených, na druhé policejní sbor dává na oficiální youtube kanál videa ze zásahů, která jsou ve fantastickém rozporu s metodami, která se policisté učí dodržovat. Přestože si ve školící metodice české policejní hlavy stanovily jako bezpečnou rychlost pro PIT manévr 60 km/h, v reálu PITují i při dvojnásobku. Připomeňme například vetchý Citroen C3, kterého jihočeští policejní “hrdinové” sejmuli 13. července 2020 v rychlosti 142 km/h. O tom, že vrcholně nebezpečné nabourání do tohoto civilního vozidla proběhlo právě v této vysoké rychlosti dokazuje údaji o rychlosti na horním okraji záznamu.
Levná a mnohem bezpečnější alternativa
Kverulant chápe, že někdy je opravdu třeba zastavit nebezpečného pachatele. Levnou a relativně bezpečnou alternativou používanou v civilizovaných zemích je zastavovací pás. Jsou jimi vybavena všechna policejní vozidla PČR a stojí méně než 10 tisíc i s daní. Jde o pás dlouhý 4,7 m a je tvořen z pružné plastové mříže, která je z horní strany osazena 110 hroty. Tyto hroty jsou duté a jsou vyrobeny z nerezové oceli. Jejich délka je 45 mm a průměr 3 mm. Jakmile se pneumatika zastavovaného vozidla střetne se zastavovacím pásem, dojde k odlomení hrotů z plastové mříže a tyto hroty zůstanou zapíchnuté v pneumatice. Skrz hroty dojde k plynulému úniku vzduchu z pneumatik, což má za následek snížení rychlosti a ovladatelnosti vozidla, nikoliv však okamžitou neřiditelnost vozidla.
S útočným rámem na cyklistu
Na policejní svévoli a riskantní manévry už Kverulant poukázal ve svých předchozích textech, pro které jsme analyzovali vyžádané policejní protokoly. Z nich vyplynulo například to, že policisté útočným rámem sejmuli i cyklistu nebo několik motorkářů.
Policie, Ministerstvo vnitra ani Ministerstvo dopravy navíc nikdy nepředložilo homologační protokoly k rámům, přestože je k tomu Kverulant opakovaně vyzval. Nezbylo nám tedy nic jiného, než se v této věci obrátit na soud.
Zopakujme ještě, že útočné rámy má na přídích svých aut z evropských policií jen ta česká. Přestože jde o „super unikátní“ nápad, který naprosto popírá bezpečnostní trendy v ochraně nejslabších účastníků provozu, data o nasazení/provozu rámů PČR neshromažďuje a nová vozidla si pořizuje zcela bez dat a podkladů. V dlouhodobém horizontu se přitom může snadno projevit například souvislost s přetíženou přední nápravou, ven posunutým těžištěm nebo také vliv na nosníky karoserie, do kterých je rám – určený k nárazům – upevněn.
Neobhajujeme ujíždění policii
V žádném z našich textů, ve kterých se věnujeme nebezpečným útočným rámům, jsme nikdy neobhajovali ujíždění. Upozorňujeme na naprosto neadekvátní rizika spojená s rámy.
O zastavovacích pásech jsme tu už psali. Připomeňme ještě možnost nasazení dronů a další (velmi sporný) unikát české policie, rozsáhlý kamerový systém Centrální automatické kontroly vozidel (CAKV).
Do systém CAKV patří stovky kamer. Tento systém shromažďuje po dobu půl roku fotografie vozidel včetně registrační značky, datum a čas výskytu vozidla, místo výskytu s názvem pozemní komunikace a označením směru jízdy vozidla.
Prosba o podporu
Kverulant – na rozdíl od PČR – není placený z vašich daní a nečerpá žádné státní granty. Naše práce je možná jen díky velkorysosti vás, našich čtenářů a potenciálních dárců. Jen díky vám můžeme zpracovávat náročné analytické texty, jako je tento. Přispívejte nám jakkoliv malým, zato však pravidelným darem. Děkujeme!
Za Kverulantův tým Petr Kološ a Vojtěch Razima