V Praze se opět svezete trolejbusem. Začala stavba trolejbusové trati z Palmovky do Čakovic

5 měsíce starý 150

Do Prahy se natrvalo vrátí trolejbusy, a to po více než 50 letech. I když vozy na elektrický pohon zkoušel Dopravní podnik v předchozích letech vrátit několikrát, v denním provozu jezdily v metropoli naposledy v roce 1972. Dopravce v pondělí zahájil stavbu nové trolejbusové trati.

Praha 21:10 10. ledna 2022

Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes v Letňanech zahájil výstavbu trolejbusové trati | Foto: Daniel Šabík | Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Jedná se o linku 140 Palmovka – Miškovice a stavební práce na její elektrifikaci zahrnují výstavbu více než jedenácti kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice.

Počítá se samozřejmě i s potřebnou napájecí infrastrukturou. Trolejové vedení ale nebude na celé trase, pokryje zhruba polovinu z nynější trasy autobusové linky 140, která se po dokončení stavby změní na trolejbusovou linku 58.

TISKOVÁ ZPRÁVA | Během 10 měsíců vznikne více než 11 kilometrů nového trolejového vedení v úsecích Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice. Nynější autobusová linka 140 se po dokončení stavby změní na trolejbusovou linku 58.
➡️ https://t.co/P6DfdUXFIJ pic.twitter.com/ENU9dBaWSQ

— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) January 10, 2022

„V těch obtížných úsecích do kopce, kdy to vozidlo vyžaduje mnohem více energie. Je to vhodné i vzhledem k tomu, že ty baterie se musí nějaký čas dobíjet. Není to tedy klasický trolejbus. Je to trolejbus s dynamickým dobíjením neboli parciální trolejbus. Ta výhoda je i v tom, že v těch úsecích z kopce, při brzdění, se ta energie rekuperuje zpátky do baterií,“ vysvětluje náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr z uskupení Praha Sobě.

Čistší doprava

Trať by měla být hotová do 10 měsíců, v těchto dnech pražský magistrát také dokončuje soutěž na nové, kloubové, 18 metrové trolejbusy. Vítěze by měl znát během několika dnů. Starosta Prahy 18 Zdeněk Kučera z hnutí ANO návrat trolejbusů vítá.

„Vnímám to velmi pozitivně z toho pohledu, že je to čistší doprava. Pokud se to ještě skloubí s tou myšlenkou využití baterie, technologií, že se to někde připne, někde to půjde na baterie, tak je to ještě čistší — možná i levnější — a také méně náročné z hlediska hluku.“ Podobně se ke stavbě vyjadřovali i zástupci dalších městských částí, přes které trať povede, tedy Prahy 8 a Prahy 9.

Klára Škodová

Zdroj