V Rusku cenzura odstraňuje z učebnic už i pouhé slovo Ukrajina

3 měsíce starý 130

Svoboda projevu v Rusku skončila. Represe začaly už před lety. Zde demonstrace v roce 2018 | FOTO: Universal Public Domain Dedication / Wikimedia Commons / CC0 1.0

Nezávislý ruský web Mediazona píše o bizarních cenzurních opatřeních, jaká se týkají i ruských učebnic. Podle něj už vadí i slovo Ukrajina, proto je prý třeba texty upravovat. Redaktoři se natolik bojí, že by mohli přijít o práci, že se neodvažují vzdorovat.

Dne 24. února Vladimir Putin oznámil zahájení „speciální operace“ a ruská vojska vtrhla na Ukrajinu. Autorka Jelizaveta Něstěrovová popisuje, co následovalo: „Bezprostředně poté byli pracovníci skupiny Prosvěščenije, jednoho z největších a nejstarších vydavatelů vzdělávací a pedagogické literatury v zemi, vyzváni, aby ze všech školních učebnic odstranili ‚nesprávné‘ zmínky o Ukrajině a Kyjevě.“

Dále čtěte

()

Nový Týdeník FORUM hledá kořeny ruského zla

číst článek »

Redakce Mediazony hovořila s pracovníky nakladatelství o „očistě“ dějepisu, zeměpisu a literatury.

„Po vypuknutí války na Ukrajině dostali zaměstnanci nakladatelství Prosvěščenije od vedení tichý příkaz, aby se v ruských učebnicích co nejméně zmiňovali o Ukrajině a Kyjevě. Hovořili o tom tři redaktoři nakladatelství a všichni si přáli zůstat v anonymitě. Žádost o odstranění ‚nesprávných‘ odkazů na Ukrajinu sdělili jejich nadřízení podřízeným na ‚důvěrné‘ schůzce.“

Každý zaměstnanec při nástupu do zaměstnání podepisuje „obrovské množství dokumentů o nezveřejňování úředních informací“ a porušení těchto dohod může vést k okamžitému propuštění.

„Podle vydavatelství mohou být po zahájení války propuštěni za jakýkoli protiválečný postoj, například za podepisování petic, příspěvky na sociálních sítích nebo účast na protestech. ‚Jsme nakladatelství, které vydává literaturu ovlivňující myšlení mladé generace. Zdržte se na sociálních sítích vyjadřování názoru, který se liší od oficiálního,‘“ připomíná slova vedení jeden ze zaměstnanců.

Vliv Kremlu v nakladatelství je silný. „V roce 2011 zprivatizovali společnost Prosvěščenije Vladimir Uzun a Oleg Tkač, zakladatelé vydavatelské skupiny Olma; investorem byl miliardář Arkadij Rotenberg, dlouholetý známý Vladimira Putina. V roce 2013 se Rotenberg stal předsedou představenstva a spolumajitelem společnosti Prosvěščenije.“

Dále čtěte

(Dana Kyndrová)

Cesty za ruskou duší: Svědectví české fotografky Dany Kyndrové

číst článek »

Jaké jsou konkrétní důsledky války na obsah učebnic? Začalo to ve skutečnosti už po roce 2014, kdy se autoři a redaktoři učebnic snažili zmiňovat Ukrajinu co nejméně a co nejopatrněji. I tak ale museli po 24. únoru seškrtat asi 15 procent textů. Je třeba odstranit zmínky o Ukrajině všude, kde je to možné.

„Jednou zmíníme, že vznikla Kyjevská Rus, a pak už ji jen nazýváme Rus, Kyjevská Rus už neexistuje. A Kyjev je jejím hlavním městem,“ vysvětluje jeden ze zaměstnanců. „Ačkoli to může znít divně, v ideálním případě bychom měli větu ‚Vladimír pokřtil Kyjev‘ nahradit slovy ‚pokřtil hlavní město‘.“

„V příštím roce plánuje nakladatelství vydat jednu z učebnic bez autorova příjmení na obálce, protože autor je ukrajinský občan a jeho příjmení to ‚okatě naznačuje‘. Uvnitř, na zadní straně, kde je to napsáno malým písmem, autora samozřejmě uvádíme, ale z obálky jsme ho pro jistotu odstranili,“ říká zaměstnanec nakladatelství.

Nejde ale jen o politiku. Teď se dbá i na mravnost. Vydavatelé učebnic dějin umění se raději snaží vyhnout jakémukoli zobrazení nahoty a mezi antickými sochami vybírají ty oblečené nebo ořezávají obrázky tak, aby v záběru zůstala jen zahalená část sochy. „Ale vždycky se najdou pozorní rodiče, kteří najdou jeden obrázek a s křikem nám zavolají: ‚Našel jsem tuhle obscénnost v učebnici pro pátou – pátou! –⁠ třídu, děti tam můžou vidět nahé ženské tělo!‘“ stěžuje si jeden redaktor.

Mediazona zaslala dotaz do nakladatelství Prosvěščenije a požádala o komentář k informacím o instrukcích týkajících se slov „Ukrajina“ a „Kyjev“ v učebnicích, ale dosud nedostala odpověď.

Zdroj