Evropský parlament schválil novou emisní normu Euro 7 ve středu, avšak v mírnější podobě, než jak ji navrhovala Evropská komise. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. Automobilky tak budou mít na přijetí nových pravidel více času.
ČTĚTE TAKÉ: Spojení ODS, lidovců a TOP 09? Kolářovo plácnutí do vody, nechápe Pospíšil. A není sám
Kdyby nová emisní norma Euro 7 prošla v takové podobě, jak ji představila komise, automobilky by podle Vondry v zásadě přestaly vyrábět levnější auta se spalovacím motorem. „Byly by na ně takové nároky, že by se jim výroba vůbec nevyplatila. Tohle jsme změnili,“ podotkl Vondra.
Znemožnění prodeje nových aut se spalovacími motory, které má přijít v roce 2035, chce Vondra v příštím volebním období zrušit. „Věřím, že se k tomu v novém Evropském parlamentu, který bude mít lepší složení, vrátíme a zákaz zrušíme,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS. „Roste apetit mezi některými kolegy i mezi automobilkami, že se k tomu vrátíme a tenhle monopol elektromobility zrušíme. Bude prostě pestřejší škála různých řešení,“ dodal.
Kolaja naopak vidí v elektromobilitě budoucnost. „Pokud bude pan Vondra chtít a parlament se zásadně posune směrem ke krajní pravici, samozřejmě si může zformovat koalici a prosazovat nějaký takový nesmysl,“ reagoval. „Ve skutečnosti podle mě Evropa v roce 2026 tenhle problém nějak zásadně řešit nebude, protože už se bude prodávat tolik elektromobilů, že skutečně nikdo nebude řešit prodej spalovacích motorů v roce 2035,“ namítl europoslanec Pirátů.
Zákaz spalovacích motorů je špatné rozhodnutí i podle europoslance Ondřeje Kovaříka (nestr. za ANO). S Vondrou se shodl v tom, že rozhodujícím faktorem budou výsledky eurovoleb. „Je důležité, aby tam bylo méně lidí, jako je pan Kolaja, a více lidí, jako jsme třeba my,“ řekl. V roce 2026 podle něj může dojít k přezkumu a zrušení zákona. „Věřím, že nový parlament bude mít většinu a projeví svou politickou vůli,“ dodal.