Vozidel bez povinného ručení ubývá, uvádí kancelář pojistitelů. Nejčastěji jde o motorky a přípojné vozíky

před 2 měsíce 83

138 808 vozidel jezdilo loni v Česku bez povinného ručení. To je meziročně o deset procent méně, oproti 152 977. Vyplývá to z odhadu České kanceláře pojistitelů (ČKP), která taková vozidla eviduje. A motoristy před podobným chováním odrazuje. Pokud totiž někdo s autem bez sjednaného povinného ručení zaviní nehodu, bude kancelář škodu po viníkovi vymáhat. Navíc motoristé zaplatí za každý den bez pojistky příspěvek do garančního fondu pojišťoven.

Praha 7:15 16. února 2024

dopravní nehoda, ilustrační foto

Vozidel bez povinného ručení ubývá, uvádí kancelář pojistitelů (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iRozhlas

Česká kancelář pojistitelů sleduje data v registru vozidel. Pokud zjistí, že auto není odhlášené, tedy jezdí, ale přitom za něj majitel neplatí povinné ručení, vyzve ho k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Ten se odvíjí od objemu motoru daného vozidla.

Elektrokoloběžka nebo zahradní traktůrek. Pojišťovny počítají, kolik pro ně bude stát povinné ručení

Číst článek

„Denní částka příspěvku nepojištěných do garančního fondu u nejčastějších kategoriích osobních automobilů se podle objemu motoru pohybuje v rozsahu mezi 30 až 93 korunami. Jinými slovy v řádu desítek korun za každý den absence povinného ručení,“ vysvětluje pojistný matematik kanceláře Petr Jedlička.

Data ukazují, že loni nemělo uzavřené pojištění zhruba 95 tisíc osobních aut. Zejména šlo o motocykly, kterých bylo 36 276, a také o přípojné vozíky za auto a to 3768.

Pokud někdo zaviní nehodu s autem, na které nemá povinné ručení, Česká kancelář pojistitelů doporučuje vždy zavolat policii.

„V případě, že má sjednané havarijní pojištění anebo pojištění nezaviněné nehody, může se obrátit přímo na svojí pojišťovnu, která mu vyplatí pojistné plnění a následně pak vymáhá na České kanceláři pojistitelů. Pokud nemá žádné takovéto pojištění, musí se obrátit přímo na kancelář,“ přibližuje další postup mluvčí pojišťovny Kooperativa Mila Káňa.

Novela zákona

Peníze na opravu auta i odškodné na zdravotní újmě tedy poškozený dostane vždy. Česká kancelář ji vyplatí z garančního fondu. Následně peníze po nepojištěném viníkovi vymáhá. Ovšem nedostane zpátky všechno.

Povinné ručení na elektrokoloběžku i zahradní traktůrek. Novela změní pravidla pojištění vozidel

Číst článek

„ČKP má v takzvané základní regresi zastropované maximální částkou 300 000 korun a je oprávněná vymáhat nejvýše třicet procent pojistného plnění. To je stávající právní úprava,“ popisuje Jedlička.

Už od dubna bude ale moct ČKP vymáhat celou částku. Umožní to novela zákona o povinném ručení, která prošla parlamentem a už ji i podepsal prezident. Částky se tak už brzy mohou vyšplhat i na několik milionů korun.

Pokud auto bez povinného ručení zastaví policie, řidič se určitě nevyhne pokutě. „Ta může na místě v příkazním řízení až 1500 korun či 3000 korun ve správním řízení,“ doplňuje policejní mluvčí Hana Rubášová.

Loni se tak stalo podle policejních statistik téměř ve čtyřech tisících případech. Letos už zelenou kartu řidiči nemusejí mít u sebe, policisté si ale umí ověřit informace na místě.

Luděk Hubáček, job

Přečtěte celý článek