Vrak výletní lodi leží u ostrova Santorini už 14 let. Na hladině se objevují olejové skvrny

2 měsíce starý 12

Nehoda se stala 5. dubna 2007, kdy asi 140 metrů dlouhá loď na výletní plavbě po Egejském moři najela na podmořský útes. Při neštěstí zemřeli Francouz a jeho dcera, jimž se nepodařilo uniknout z kabiny, kterou okamžitě po nárazu zalila voda.

Francouzova manželka a druhé dítě se dostaly v pořádku na pevninu, stejně jako všichni ostatní z lodě. Celkem se na ní plavilo téměř 1200 cestujících a 400 členů posádky.

Kvůli nehodě bylo odsouzeno několik lidí k podmíněným trestům od šesti měsíců do 12 let. Nejvyšší trest dostal kapitán lodi.

Další soudní proces, který ještě neskončil, se vede o to, kdo zaplatí odstranění vraku. V roce 2014 soud uznal vinným z nehody majitele lodi, jemuž nařídil zaplatit odstranění vraku i odškodnění místním úřadům a řeckému státu. Firma Louis Hellenic Cruises se ale proti verdiktu odvolala a kvůli několika odročením soudu proces ještě neskončil, napsal v úterý server Greek Reporter.

Společnost Akti Engineering totiž zjistila, že jsou rozdíly mezi skutečným reliéfem dna a tím, jak je zobrazen na oficiálních mapách. Ukázalo se, že podmořský útes, na který loď najela, se nachází ve skutečnosti 131 metrů od pobřeží a ne 57, jak je na mapě. Na mapách je také uváděna hloubka mezi 18 a 22 metry, zatímco ve skutečnosti je jen pět metrů, uvedl server Hydro-international.

Hrozba ekologické katastrofy

„Nemůžu říct, že bychom teď měli ropu na plážích, nebo se kvůli tomu nemohli koupat, ale na hladině v okolí místa potopení lodi jsou stále vidět olejové skvrny. A jednoho dne se palivové nádrže vraku rozlomí,” varoval podle listu The Greek Reporter Lukas Lignos, zástupce dvou sdružení, která bojují za odstranění vraku.

Řecké centrum pro výzkum moře sice pravidelně monitoruje úroveň znečištění v oblasti a kolem místa potopení lodě je bariéra, na hladině se ale stále objevují palivové skvrny vždycky, když je silný vítr. Ve vraku jsou kromě zbytků paliva i další chemikálie, například elektrolyty v bateriích.

„Obávám se, že za dvacet třicet let nám řeknou, loď je už natolik zkorodovaná, že nejde vyzvednout. Necháme ji tam a vždycky když vyteče palivo na povrch, tak ho odstraníme,” uvedl Lignos.

Zdroj