Všude pásky a nával zákazníků. Obchody se chystají na pondělní otevření

4 týdny starý 4

Od pondělí 12. dubna opět otevírají některé obchody. Mezi nimi jsou i papírnictví a prodejny s dětským oblečením a obuví.

V prodejnách sportovního oblečení a obuvi Alpine Pro otevření prodejen vítají, byť je povoleno prodávat jen část sortimentu. „Otevření prodejen pro dětské zboží je první dobrou zprávou po měsících nejistoty. Dlouhodobý zákaz prodeje uvrhl celý český maloobchod do tíživé finanční situace. Vláda nezvládá vyplácet slibované podpůrné dotace, takže stále hradíme provozní náklady prodejen z našich finančních rezerv,“ říká generální ředitel firmy Václav Hrbek.

Společnost proto doufá, že jde o první krok k otevření obchodů v plném režimu. „Již delší dobu jsme na otevření perfektně připraveni a samozřejmě splňujeme i stále se zvyšující požadavky na bezpečí zákazníků i našich kolegů na prodejnách,“ doplňuje Hrbek.

Alpine Pro předpokládá, že v prvních dvou týdnech po znovuotevření přijde nejvíce zákazníků, jako tomu bylo v lednu. Dětský sortiment činil za normálních okolností 20 procent prodejů, ale kvůli uzavření prodejen se propadl na nulu. Významné tržby společnost neočekává ani teď.

Při posledním otevření si obchody lámaly hlavu s tím, co je pro děti a co už ne. Teenageři už někdy musí sahat po zboží z kolekcí pro dospělé. Obchodníci se v tomto ohledu budou snažit vyjít zákazníkům vstříc. „Nákup samozřejmě umožníme i větším dětem,“ sděluje Hrbek.

Podobně jako v lednu bude pánská a dámská sekce viditelně oddělena od dětského zboží. „Kolegové na našich prodejnách jsou vyškoleni v otázkách dodržování veškerých hygienických opatření a budou dohlížet také na jejich dodržování ze strany zákazníků,“ dodal.

Na zákazníky se mimo jiné připravuje také oděvní řetězec H&M. „Budou platit stejná pravidla a opatření, jako tomu bylo při posledním otevření,“ popsala mluvčí H&M Slavomíra Barnová. To znamená, že neprodejné zboží bude od ostatního odděleno páskou.

Prodejny s dětským zbožím a obuví podobnou situaci už letos zažily, když 18. ledna vláda ohlásila, že následující den mohou kamenné obchody alespoň částečně obnovit provoz. Obchodníci tak měli jen několik hodin na přípravu.

Právě proto tehdy společnost H&M otevřela s jednodenním zpožděním. To teď však nehrozí, protože mají na přípravu několik dní. „Už jsme zažili mnohem kratší dobu. Teď už máme i více zkušeností, není to poprvé, co se prodejny po delší době otevřou,“ říká Barnová.

Na opětovné otevření prodejen čekali již dlouho i v Alpine Pro. Jarní kolekci na prodejny dopravili už v průběhu března. I proto je pro ně návrat do provozu snazší. „Zbývá nám tedy jen doladit vystavení zboží na prodejně tak, abychom vice zpřístupnili dětský sortiment, a v pondělí už se budeme těšit na první zákazníky,“ popisuje situaci Hrbek.

Na otevření se připravují také papírnictví a stejně jako ostatní vnímají krok pozitivně. „Všichni obchodníci se k postupnému otevírání prodejen upínáme. Systém start/stop trvá již neúměrně dlouho a podnikání, které jsme řadu let poctivě budovali a provozovali, to likviduje,“ říká Milan Petr, ředitel sítě papírnictví McPen, která má v Česku 37 prodejen.

Od začátku pandemie přišla společnost McPen přibližně o 100 milionů korun na obratu. To, co by normálně prodali v kamenných prodejnách, jim e-shop nevykompenzuje. „Pro segment papírnictví a dětského oblečení je to horší v tom, že nás stát svým novým systémem údajných kompenzací podnikatelům pro letošní rok zcela a vědomě diskvalifikoval,“ sděluje Petr a dodává, že jedinou pomocí od státu je program Antivirus a víra, že firma někdy uvidí kompenzace za loňské čtvrté čtvrtletí.

Papírnictví už má zkušenost s tím, že po otevření dojde k růstu prodejů. „Obraty jsou v porovnání s předchozím rokem o desítky procent vyšší. Po prvním týdnu provozu se tržby vrací k běžné úrovni,“ vysvětluje Petr. Pokud však postupem času neotevřou ani další prodejny v obchodních centrech, tržby klesají. „V porovnání s běžným obdobím jde o nižší desítky procent,“ počítá.

V rychlém otevírání už prodejny získaly praxi, ale problém vidí spíše v obměňování sezonního zboží. „Stát nám znemožnil prodat velikonoční zboží, jehož zásoby nyní řešíme a místo něj doplňujeme jiný sortiment,“ říká Petr. Doba od úterý do pondělí je dostačující i pro síť papírnictví AKM. „Doobjednáváme zboží, prodejny uklízíme, dezinfikujeme a zapojujeme opět do provozu pokladní a skladový systém,“ popisuje ředitel AKM Filip Malý.

Od března nebylo možné nakoupit ani v kamenných obchodech s obuví. Ty od pondělka rovněž dostaly od vlády výjimku a mohou prodávat dětské zboží. „Na tento okamžik se těšíme, neboť naše prodejny byly z důvodu vládního nařízení dlouhou dobu uzavřeny,“ říká vedoucí marketingu společnosti Deichmann Radovan Fojt.

Přestože některé obchody s obuví provozují také e-shopy, dětské boty patří mezi položky, které se nakupují online těžko. V Deichmannu tak očekávají zájem ze strany zákazníků, zejména kvůli možnosti vyzkoušet boty přímo na místě.

Kromě dětských bot mohou zákazníci nakoupit i dětské oblečení, ponožky, kšiltovky, batohy a vaky na přezůvky do školy a školky. „Oblasti se zbožím, které není určeno dětem, například dámské kabelky či kufry, a se zbožím, které si zákazníci pro děti standardně nekupují, budou na prodejně pro zákazníky uzavřeny a ohraničeny páskou,“ popisuje Fojt.

Starší děti však někdy potřebují velikost bot, kterou seženou spíš v dospělé sekci. „Protože se velikosti obuvi v našem dětském, dámském, pánském a sportovním oddělení prolínají, bude možné vybrat si nezbytné velikosti obuvi pro děti také z jiných oddělení,“ říká Fojt.

Dále mohou dle rozhodnutí vlády otevřít i čistírny, prádelny, zámečnictví, prodejny pietního zboží, farmářské trhy, provozovny oprav zařízení pro domácnosti nebo prodejny náhradních dílů pro auta a stroje.

Zdroj