Vyprošťovací práce v Suezském průplavu se stále nedaří. Na uvolnění cesty čeká přes 300 lodí

3 měsíce starý 10

Na uvolnění Suezského průplavu čeká 321 lodí. S odvoláním na správu kanálu to uvádí agentura Reuters. Čtrnáct remorkérů se snaží od půl druhé našeho času opět vyprostit loď Ever Given, která v úterý zablokovala průplav. Problémy jim ale dělá silný vítr a příliv. Pokud se nepodaří v sobotu loď vyprostit, správa průplavu ji bude muset odlehčit vyložením části jejího nákladu.

Káhira 16:52 27. března 2021

Na uvolnění Suezského průplavu čekají stovky lodí. | Zdroj: Reuters

Plavidlo společnosti Evergreen dlouhé 400 metrů blokuje Suezský kanál od úterý, kdy najelo na mělčinu. Od té doby se zatím nepodařilo loď vyprostit.

Pokus o uvolnění lodi uvízlé v Suezském průplavu nevyšel. Denní ztráty šplhají k miliardám dolarů

Číst článek

Bagry vytěžily tisíce kubíků písku zpod lodi a remorkéry se snaží dostat loď zpátky do splavné části koryta. Záchranáři se teď upínají k neděli, kdy má nastat vyšší příliv, a zároveň do Suezského průplavu dorazí další dva remorkéry z Nizozemska. Pomoc přislíbily i Spojené státy.

Americký prezident Joe Biden řekl, že jeho země má možnosti, které většina ostatních nemá. Podle agentury Reuters je ve hře třeba vyslání expertů na bagrování.

Příčina nejasná

Dosavadní vyšetřování podle provozovatele lodi - společnosti Bernhard Schulte Shipmanagement - vyloučilo, že by příčinou uvíznutí byla mechanická závada nebo selhání motoru. Pravděpodobným důvodem nehody tak zůstává silný vítr, jak řekl ve vysílání Radiožurnálu i bývalý první palubní důstojník Ctirad Pacák.

„Díval jsem se zpětně na mapy počasí a v té době tam mohly být silnější větry, což není pro Suezský kanál obvyklé. On stačí i krátkodobý škval, aby to loď rozhodilo z centra plavební dráhy,“ uvedl.

Posádka podle provozovatele lodi zůstává v dobrém rozmaru. Poškozený nejspíš není ani náklad. Každý den, kdy je kanál uzavřený, však stojí světovou ekonomiku zhruba 22 miliard korun.

Ondřej Klapal, onz

Zdroj