Výrobnu jí zavřel covid, tak se módní návrhářka rozhodla šít sama

4 měsíce starý 14

„Moje nápady neustále narážely na obchodní oddělení. To mi sebralo veškeré ambice zůstat v komerčním prostředí,“ popisuje své začátky na módním poli návrhářka Veronika Štěrbová. Svou vlastní značku Sophistic Veronika založila v pětadvaceti.

Lokální podnik z pražských Vinohrad si dnes, jedenáctý rok po založení, už vybudoval své místo na trhu. I přesto mu ale dopady covidové pandemie zamíchaly do karet černého Petra, který donutil majitelku k velkým změnám.

Jak podnikatelka sama říká, své zboží nechává vyrábět v českých výrobnách v menším objemu, které reagují na vývoj poptávky po jejím zboží. To v současné situaci spojené s uzavřením kamenných prodejen nabízí na svých internetových stránkách.

Foto: Sophistic by Veronika

Veronika Štěrbová, zakladatelka značky Sophistic by Veronika.

„Nechci se ekonomicky svazovat, nechci se limitovat velkým objemem zboží,“ říká Veronika Štěrbová. Podle jejích slov dává naopak důraz na prostor flexibilně pracovat s financemi. V posledních dnech se ale její způsob zadávání objednávek v podnikání nepříjemně odrazil.

„Pravidelně zadávám zakázky konkrétních modelů, v menším množství, ale častěji. Materiály pak sami k zakázkám připravujeme. Osobně je například stříhám. To se stalo i minulý týden, kdy mi z firmy, u které si necháváme zboží dokončovat, zavolali, že se mezi zaměstnanci rozšířil covid a nemají tak pro moji zakázku prostor,“ popisuje problémy s výrobou návrhářka.

„To byl pro nás obrovský problém, protože taková věc zablokuje objednávky minimálně na čtrnáct dní,“ dodává.

Sophistic by Veronika

Je to česká módní značka, kterou v roce 2010 založila návrhářka Veronika Štěrbová.

Navrhuje ready to wear kolekce pro ženy.

Každý kousek od Sophistic by Veronika se šije ručně v České republice a je vyrobený z udržitelných látek.

Vzhledem k tomu, že se podnik na svých webových stránkách zavazuje k dodání objednávky do čtrnácti dnů, měla Veronika Štěrbová jen dvě možnosti, jak se situací naložit. První variantou bylo napsat zákaznicím, že jejich zboží dorazí se zpožděním, nebo sehnat vlastní stroj a ušít si objednávky svépomocí.

„Koupila jsem šicí stroj. To je investice, kterou bych dřív narychlo rozhodně neudělala. Byl by to proces minimálně na týden. Udělala bych si rešerši, otestovala výrobek a porovnala ho s konkurencí. Nyní se mi nákup vešel doslova do tří desetiminutových hovorů,“ popisuje majitelka značky Sophistic by Veronika.

„Myslím si, že jsme díky covidu daleko efektivnější”

Dalo by se možná čekat, že uzavření prodejen a omezení pohybu jako opatření proti šíření viru značce způsobí pokles objednávek a zastavení jejího růstu. Jak sdělila ale její majitelka, stal se pravý opak. „Ještě před pandemií koronaviru jsme měli průměrně pět až deset objednávek za měsíc. Dnes jich máme pět denně.“

S optimismem, jakým oplývá dnes, se ale v první vlně pandemie téměř nepotkala. Stejně jako pro ostatní malopodnikatele to bylo podle jejích slov vůbec nejtěžší období. „Ovládal nás strach a nejistota. V té době jsem neměla větší ambice než jednoduše zůstat v byznysu na nule,“ dodává podnikatelka.

K růstu zájmu o její modely prý významně pomohl internetový prodej, na který před lockdownem nezbýval prostor. „Jsem ale ráda, že byznys zůstává stále lokální. Baví mě kontakt se zákazníkem. Někdy, když si klientky objednávají přes e-shop například kalhoty, volám jim, aby mi poslaly ještě jejich fotku nebo si alespoň přeměřily míry,“ popisuje přístup k internetovým nákupům návrhářka.

Místo formálního oděvu pohodlí

Podle podnikatelky se v pandemii částečně změnilo také spektrum oblečení, o které mají čeští zákazníci zájem. Na úkor formálních oděvů si své místo na trhu našlo pohodlné oblečení včetně tepláků. Sama návrhářka kvůli zájmu svých klientek přidala do kolekce elegantní soupravu domácího oblečení.

Na vině je logicky minimum společenských akcí a častější práce z domu. Podle výzkumu Fashion (Re)search vyhledávače Glami v loňském roce největší meziroční nárůst zaznamenala kategorie oblečení na spaní, která si meziročně polepšila o 105 procent, prodej spodního prádla vzrostl o 67 procent, o dvě třetiny vyskočily objednávky teplákových souprav.

Současná opatření tak dostala do problémů některé české módní značky, které se na elegantní módu zaměřují. Městský soud v Praze v lednu například schválil návrh na reorganizaci sítě obchodů s pánskou módou Blažek, v únoru pak zahájil insolvenční řízení se společností Pietro Filipi. Do insolvence se dostala také kožešnická firma Kara Trutnov patřící do skupiny C2H podnikatele Michala Mičky, stejně jako Pietro Filipi.

Zdroj