Hlavně co nejrychleji zbohatnout, je jedno, že s větším rizikem. Takové je nastavení mužů, co se investování peněz týče. Začínají navíc své volné peníze investovat v průměru o několik let dříve než ženy. Proč tedy nakonec mohou ženy skončit s lepším výsledkem? Odpověď nejen na tuto otázku poskytl podrobný průzkum provedený J&T Bankou.
Obecně platí, že muži upřednostňují rizikovější investice a hledají produkty, které nabízí vyšší možnost zhodnocení. Typicky jsou to akcie či dluhopisy. Jejich cílem je totiž právě co nejrychlejší zbohatnutí. Začínají také investovat v průměru o dva roky dříve než ženy. „Ukázkou je přístup mužů k výrazně rizikovým investicím, jako jsou například kryptoměny. Do těch investuje dvakrát více mužů (24 %) než žen (12 %), a také jsou jedinou investicí, jejíž využívání je nejvíce podmíněno věkem. Ukazuje se, že čím je člověk mladší, tím spíše do kryptoměn investuje. Míra rezistence vůči riziku se ale s věkem snižuje,“ říká k výsledkům průzkumu portfolio manažerka J&T Banky Katarína Ščecinová.
Ženy se naopak obvykle rozhodují pro bezpečnější investice a častěji preferují hmatatelná aktiva, jako jsou nemovitosti, drahé kameny či zlato. Zároveň se ale nebojí začít investovat již s nižšími částkami a pravidelně, volí tedy dlouhodobou strategii. „Ženy mají v investování konzervativnější přístup, který jim ale může v dlouhodobém horizontu paradoxně pomoci dosáhnout cílů dříve, “ dodává Ščecinová.
Ženy se většinou do investování pouští s naspořenou částkou 150 000 korun, u mužů je počáteční částka 200 000 korun. „Kromě toho, že ženy začínají investovat s nižší naspořenou částkou, tak současně investují po nižších částkách, ale pravidelně. Rozdíly jsou vidět i v souvislosti s věkem. Muži začínají investovat v průměru o dva roky dříve než ženy. Tento rozdíl v investičním chování způsobuje několik faktorů. Jedním z nich mohou být odlišné finanční cíle a priority, které jsou formovány stereotypními životními rolemi. Rovněž je třeba brát v úvahu i ekonomický kontext, a to včetně rozdílů v průměrných příjmech, který může mít vliv na dostupný investiční kapitál na počátku investování. Ženy ale mají velkou výhodu v jejich dlouhodobém uvažování. Díky tomu mohou svých cílů dosáhnout i rychleji než muži, protože jdou postupnými krůčky,“ říká Ščecinová.
Co se týče jednotlivých investičních produktů, konzervativní spořící účet využívá 85 procent respondentů a stavební spoření 56 procent, kdy se jedná o nepatrně více žen. Na třetím místě je investiční nemovitost, kterou má 45 procent respondentů. O něco více opět převažují ženy.
Nejčastějším investičním cílem je zabezpečení vlastní budoucnosti a budoucnosti dětí. Druhou nejčastější odpovědí bylo neomezovat se v životním stylu, poté možnost cestovat a na čtvrtém místě je zanechat zaměstnaní.
Kvantitativního průzkumu J&T Banky o investiční gramotnosti v Česku se zúčastnilo 1011 respondentů aktivně investujících do alespoň jednoho investičního nástroje.