Zájem o nositelnou elektroniku roste navzdory pandemii, jasnou jedničkou jsou Apple Watch

5 měsíce starý 17

Nositelná elektronika je na vzestupu, takže výrobci doslova chrlí na trh jeden produkt za druhým. Zákazníci mají na výběr od nejlevnějších náramků se základními funkcemi, až po sofistikované, ale několikanásobně dražší hodinky s podstatně širšími schopnostmi.

Analytická firma International Data Corporation (IDC) vydala zprávu o prodejích nositelností ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. O rostoucím zájmu svědčí především fakt, že se podařilo prodat 153,5 milionů zařízení, což je o 27,2 % více než ve stejném období roku 2019.

Dařilo se, pandemii navzdory

Celkem se během roku 2020 prodalo 444,7 milionů kusů nositelné elektroniky, což je dokonce o 28,4 % více než v předchozím roce. Pandemie měla dle manažera výzkumu Jiteshe Ubraniho pozitivní dopad, neboť pro mnoho zákazníků se stala prioritou snaha o zlepšení kondice a zdraví.

„Domácí fitness programy se pro mnoho společností stávají klíčovou součástí nabídky nositelných produktů. Kromě toho vylepšení zdravotních senzorů, jako je měření teploty kůže, EKG a sledování srdeční frekvence, umožňuje uživatelům a zdravotníkům lépe pochopit nástup a průběh nemocí.“ uvedl Ubrani.

Jedničkou v segmentu nositelné elektroniky je Apple, jehož podíl v posledním čtvrtletí dosahoval díky prodeji bezmála 56 milionů zařízení 36,2 % trhu. Rostoucí zájem zákazníků je přikládán především rozšíření nabídky v různých cenových hladinách. Zájemci mohou volit mezi Apple Watch 3 s cenovkou pod 6000 korun, Apple Watch SE s cenou lehce pod 8000 Kč a Apple Watch Series 6, jejichž cena překračuje hranici 10 tisíc korun.

Apple a ti druzí

Ve statistikách nemůžeme minout čínskou firmu Xiaomi, která ukončila poslední čtvrtletí na druhém místě. Její meziroční růst byl o něco mírnější – konkrétně si polepšila o 5 % a ve čtvrtém čtvrtletí prodala 13,5 milionů kusů nositelných zařízení. Možná poněkud překvapivě však klesl skoro o pětinu zájem o levné náramky Mi Band. Předpokládá se, že Xiaomi bude dále těžit z poklesu svého čínského rivala Huawei.

Pomyslný bronz si odnáší jihokorejský Samsung, jež v počtu prodaných kusů zaostal za Xiaomi v posledním čtvrtletí jen o půl milionu. Meziročně si polepšil o 20,5 %, nicméně z pomyslného koláče ukousl jen 8,8 %. V jeho případě bodovaly především levné náramky, jež byly na mnoha trzích schopné konkurovat čínským produktům.

Poměrně špatně skončil rok 2020 pro Huawei. Firma, která se potýkala s restrikcemi, vydanými vládou bývalého amerického prezidenta Trumpa, spadla v posledním čtvrtletí na čtvrtou příčku. Na domácím trhu sice vzrostla o 9,4 %, ale ztrácela v západní Evropě, na Středním východě a v Africe. Svou roli mohla hrát i skutečnost, že Huawei se v průběhu roku začal odklánět od levných náramků směrem k dražším hodinkám.

Zdroj