Zara stáhla kritiku nucené práce v čínských táborech pro Ujgury

5 měsíce starý 14

Ještě minulý týden měla firma Inditex, mateřská společnost značky Zara, na svých stránkách oficiální vyjádření odsuzující nucenou práci v souvislosti s podezřením, že odebírá bavlnu produkovanou v provincii Sin-ťiang. Teď už se tam nedá najít.

Jak uvádí zpravodajský server Quartz, který se zaměřuje na finance, krok lze vnímat jako jakýsi pokus o balancování v napjaté atmosféře, která nyní mezi Čínou a západním světem panuje.

Zara není jedinou společností, která čínskému tlaku podlehla. Do diplomatického skandálu se zapletl také německý výrobce luxusních oděvů Hugo Boss. Ten na čínskou sociální síť Weibo nejprve napsal, že hodlá „pokračovat v nákupu a podpoře bavlny ze Sin-ťiangu”. Po obrovské vlně kritiky z Evropy toto vyjádření ale zástupci Hugo Boss popřeli a zdůraznili, že firma nebude tolerovat nucenou práci a nebude nakupovat žádné zboží pocházející ze zmíněné provincie.

Zisky, nebo morální hodnoty

Evropská unie (EU) minulý týden uvalila na čínské představitele sankce kvůli porušování lidských práv. Důvodem je nelidské zacházení s menšinovou skupinou již zmiňovaných Ujgurů. Obdobný postup již schválily také Spojené státy a Británie. Ministři zahraničí těchto dvou zemí dokonce v minulosti označili přístup k Ujgurům za „genocidu”, tedy systematické zničení konkrétní národnostní skupiny.

Čína reagovala nejen odvetnými sankcemi, ale také mediálními útoky na oděvní značky H&M a Nike, které v minulosti vyjádřily „znepokojení” nad zprávami o porušování lidských práv. Produkty těchto značek zmizely z čínských e-shopů. V rámci výzev k bojkotu obou značek se objevuje heslo „Podporujte bavlnu ze Sin-ťiangu”.

Firem, které v rámci udržování dobrého mediálního obrazu kritizovaly nucenou práci a zároveň v Číně masivně podnikaly, je celá řada. Mimo již zmíněné oděvní značky lze dále jmenovat například Adidas, Gap, nebo Fast Retailing. Některé čínské celebrity s nimi již v rámci bojkotu přerušily spolupráci.

„Společnosti mají na výběr: Buď si budou stát za svým, nebo ustoupí. V sázce může být mnoho. Čína je největším světovým módním trhem a klíčovým motorem růstu u mnoha společností,” píše v článku Quartz.

Zdroj