Zaseknutou loď v Suezu se podařilo částečně vyprostit

4 měsíce starý 12

Čtyřista metrů dlouhou kontejnerovou loď se povedlo posunout od břehu a částečně  tak došlo k uvolnění zablokovaného Suezského průplavu. Počin tak vzbudil naději, že by k obnově světově významného dopravního uzlu mohlo dojít brzy. K prvnímu menšímu úspěchu došlo dnes ráno.

Zprávu o uvolnění lodi potvrdil pro Wall Street Journal předseda Suezského průplavu (SCA), Osama Rabie. Uvedl, že loď byla částečně uvolněna a počin označil za „dobrou zprávu“. Dodal ale, že přestože se loď posunula, nejsou záchranné operace u konce.

Agentura Leth, která se zaměřuje na přepravu v Suezském průplavu, uvedla, že k malému průlomu došlo po zapojení dalších 10 remorkérů, bagrování písku pod lodí a využití přílivu. Na sociálních sítích kolují videa, na kterých remorkéry po prvotním úspěchu oslavně troubí.

Moment that Egyptian crew managed to free Vessel. Captain of crew breathing a sigh of relief, giving 👍🏽 and a “Hamdullah” (Thank goodness).

Over 300 ships 🚢 are jammed in #Suez Canal since Ever Given blocked the passage connecting Asia to Europe & US pic.twitter.com/VThiofqmwd

— Joyce Karam (@Joyce_Karam) March 29, 2021

Záchranné práce byly přitom v neděli pozastaveny, jelikož se čekalo na další remorkéry a pod přídí lodě probíhalo bagrování. Již dříve uvedli zástupci Suezského průplavu pro Reuters, že pod přídí lodě se našly masivní kameny. V prohlášení SCA uvedla, že bagrování v okolí přídi lodi bylo do hloubky až 18 metrů. K tomu, aby se loď mohla významněji posunout, přispělo 14 remorkérů a nasazení záchranné posádky bez přestání.

Podle Richarda Meada z dopravního listu Lloyd ́s List by mohlo dojít k jejímu dalšímu posunu za „24 až 48 hodin“.

Rabie již dříve uvedl, že na uvolnění vodní cesty čeká 369 lodí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery či plavidla přepravující zkapalněný zemní plyn. Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu v přepočtu téměř 200 miliard korun. Rabie dodal, že přepravcům zasaženým incidentem by mohly být nabídnuty slevy, ale věří, že vyšetřování ukáže, že za zablokování cesty jednou z největších kontejnerových lodí na světě není zodpovědný provozovatel kanálu.

Zdroj