Čtyřicetiletý Miroslav Janus, původní profesí strojař, se věnuje řeznickému řemeslu už dvacet let, tedy celý svůj profesní život. Firmu založil jeho otec a on šel k němu po škole pracovat, aby ji mohli spolu postupně rozvíjet.
„Dříve to byla prodejna Pramen a otec do ní nastoupil jako vedoucí provozovny. Po revoluci ji koupil a otevřel si vlastní řeznictví pod svým jménem,“ popisuje Miroslav Janus počátky firmy, kterou vlastní se svou sestrou, jež se stará o výrobní část firmy.

Janusovi nejdříve začínali s prodejem masa, později přidali i výrobu uzenin čistě pro svou vlastní prodejnu. Tehdy se začalo řeznictví výrazně dařit, protože vsadilo na kvalitu a pro jeho výrobky si začali jezdit i ostatní prodejci.
Hlavní produkt je škvařené sádlo
Později řeznictví Janus začalo vyrábět i škvařené vepřové sádlo, což je v dnešní době hlavní produkt této firmy. Prodávají ho jak ve vlastní prodejně, tak zásobují velkoobchody, velkosklady, kuchyně, obchodní řetězce, pekařství či výrobny lahůdek po celé České republice. Dokonce ho vyvážejí do Polska a na Slovensko. V nabídce samozřejmě nechybí ani škvarky, pomazánky nebo sádlo se škvarky.
close
info
Zdroj: se souhlasem řeznictví Janus
zoom_in
Ostravské řeznictví Janus je svými výrobky vyhlášené.
Trefou do černého bylo před lety pro řeznictví také zahájení výroby pečených specialit. Lidé si je mohou v řeznictví objednat a vyzvednout ve větším množství třeba na různé akce, jako jsou narozeniny, svatby nebo pohřby.
„V době, kdy je otec vymyslel, tak na Ostravsku nebylo mnoho možností objednat si třeba řízečky, kýtu, selátko, krůtu nebo koleno. Tedy takové ty věci, které si člověk často nedá. Tyto speciality umí oživit oslavu nebo raut,“ vysvětluje šéf firmy.
V současné době má řeznictví Janus pětadvacet zaměstnanců. Sídlí v Ostravě-Petřkovicích, kde má svou provozovnu a ve firemní prodejně nabízí vedle čerstvého masa i teplý pult, kam si lidé mohou zajít třeba na teplou snídani nebo svačinu v podobě housky s řízkem či jinou pečenou specialitou.
Kořenicí směsi si míchají v řeznictví sami
A proč jsou místní pečené výrobky u zákazníků tak oblíbené? Protože jsou v řeznictví připravovány poctivě podle vlastní receptury, svou roli hrají také kořenicí směsi, které si míchají v řeznictví sami.

Těžké chvíle zažívalo řeznictví v době covidu, ale ustálo je. „Nikoho jsem v té době nepropustil. Prostě jsem lidem řekl, že tu práci udržíme. Samozřejmě nebylo komu dodávat, protože byly zavřené školy, restaurace a jídelny, takže obchod šel strmě dolů. Stálo nemalé peníze firmu udržet, ale povedlo se nám to,“ říká Miroslav Janus. Jak dodává, podnikání v tomto oboru ho i přes takové nepříjemnosti baví a svou práci by neměnil.
A jaký má recept do budoucna? „Snažím se udržet hladinu zákazníků a hlavně kvalitu. Tedy dodržovat standard tak, aby si lidé koupili vždycky zboží, se kterým jsou spokojeni, znají jeho kvalitu a chtějí ji stejnou. Takže se snažíme, aby to bylo pořád stejně dobré,“ uzavírá Miroslav Janus.