Co jsou dezinformace a jak se jim bránit, se učí v údlické základní škole. Zapojují i rodiče a seniory

před 2 týdny 29

Fake news, hoax nebo dezinformace, to jsou často skloňované pojmy, kterým ale podle průzkumů ne vždy lidé úplně rozumí. Na základní škole v Údlicích na Chomutovsku se proti dezinformacím rozhodli bojovat i hrou. V projektu Chytrá škola se tam letos zaměřili nejen na osvětu dětí, ale i jejich rodičů a místních seniorů, upozornil Český rozhlas Sever.

Údlice (Chomutovsko) 23:45 17. dubna 2024

Žáci údlické školy se formou hry učí, jak poznat dezinformace a nenechat se jimi ovlivnit

Žáci údlické školy se formou hry učí, jak poznat dezinformace a nenechat se jimi ovlivnit | Foto: Lucie Heyzlová | Zdroj: Český rozhlas

„Hrajeme tady takovou pohybovou tichou poštu, kde si ukazujeme, jak se šíří informace a jak se mohou zmanipulovat,“ vysvětluje lektorka Veronika Batelková.

Žáci údlické školy se formou hry učí, jak poznat dezinformace a nenechat se jimi ovlivnit

Sama je vystudovaná novinářka. Ve volných chvílích vyučuje například hrou i to, jak se vyznat v dezinformacích. „Další hrou je to, že si žáci zkouší sami, jaké to je být novinářem, který ale není úplně etický a který schválně dělá nějaké manipulativní chyby,“ dodává.

„Hledám si k informaci různé zdroje, místo jednoho třeba pět. A pokud je to ve více zdrojích stejně, je pravděpodobnější, že je to tak správně,“ shrnuje Martin, který chodí do sedmé třídy.

Mediální workshop považuje za přínos, stejně jako osmačka Gerda: „Nevěděla jsem, že Albert Einstein nepropadal z matematiky. Dostával normálně jedničky, ale bylo to v jiné zemi, kde se to psalo jako pětky,“ poukazuje na jednu z často šířených nepřesných informací.

Umět si vyhodnotit

Podle ředitele Jiřího Chloupka je mediální gramotnost v dnešním světě nezbytnou součástí výuky.

Dva roky s Ověřovnou: desítky vyvrácených nesmyslů, vzdělávání veřejnosti i strážníků

Číst článek

„Zprávy, které jsou zavádějící, mohou být pro řadu žáků zprávami pravdivými. Snažíme se aspoň tímto způsobem trochu nabourat to, aby věřili všemu, co čtou nebo vidí v médiích. Ne aby tomu nevěřili, ale aby to uměli vyhodnotit a případně si dohledat, jestli je to pravdivá nebo nepravdivá informace,“ vysvětluje Chaloupka.

Ačkoliv se mediální výchově věnuje většina základních škol v Česku, mají žáci v mediální gramotnosti co dohánět.

„Vycházíme ze studií, které dělá nejčastěji Jeden svět na školách a který má spoustu takových výzkumů a zároveň se díváme i na zahraniční výzkumy, a to potom doplňujeme o naše vlastní pozorování. V porovnání s jinými státy třeba v Evropě na tom moc dobře nejsme,“ shrnuje Veronika Batelková.

Jak ale dodává, mediální gramotnost se mezi českými studenty podle ní zlepšuje.

Lucie Heyzlová

Přečtěte celý článek