Na přibývající asistenční systémy v autech si už motoristé zvykají. Od července ale bude povinný jeden, který má pomoci přesněji objasňovat příčiny dopravních nehod. Jde o černou skříňku, podobnou těm v letadlech, kterou budou muset být vybavena všechna nová auta prodávaná v členských zemích Evropské unie. A ta skříňka bude zaznamenávat důležitá data z vozidla.
Praha 12:04 14. dubna 2024
„Tato černá skříňka, krabička, nám zaznamenává události, které se stanou při panickém brzdění nebo při náhlém změně směru,“ říká Jan Kolínský, vedoucí asistenčních systémů a konektivity společnosti Škoda Auto.
Poslechněte si reportáž o asistenčních prvcích v autech
Auto nezaznamenává pouze to, když řidič sešlápne brzdu. „Zaznamenává systém zádržných systémů, otáčky motoru, sílu právě toho brzdového pedálu. Když už projedete tak ostře, že zasáhne systém ESC, tak už se tohle všechno zaznamenává,“ vysvětluje Kolínský.
Spolu s dalšími anonymně sbíranými informacemi, které budou patřit výlučně pouze majiteli vozu, mohou být data použita pouze úřady nebo například policií při rekonstrukci nehody.
„Ta data se přehrávají dokola, udrží se posledních šest událostí vlastně. Když dojde k vystřelení airbagů, tak se data zapíšou do té skřínky trvale a nejdou přemazat,“ popisuje.
Leštění brýlí nebo zapalování cigarety. Za čtvrtinu nehod může nepozornost, je to nejčastější příčina
Číst článek
Černou skřínku má třeba nová generace modelů Škoda Kodiaq nebo elektromobil Hyundai Ioniq 6. Od července letošního roku jimi budou muset být vybavená všechna nová auta prodávaná v členských zemích Evropské unie společně s dalšími systémy. Mezi nimi je třeba příprava pro montáž alkoholtesteru či varování na překročení maximální povolené rychlosti.
Systémy v případě překročení rychlosti spustí vysoký tón. „Ten signál akustický přestane po pár vteřinách. Ten optický, blikání před vámi to zůstane trvale, dokud nesnížíte rychlost pod tu zákonem stanovenou,“ vysvětluje expert na asistenční systémy Kolínský.
Evropská unie chce povinnými bezpečnostními prvky v autech do roku 2030 snížit počet tragických nehod o polovinu. Jen pro představu, podle předběžných výsledků Evropské komise loni zemřelo na silnicích členských zemích EU celkem 20 400 lidí. O jedno procento méně než o rok dřív.