Odchod dopravního podniku z projektu v Holešovicích by Prahu stál 1,3 miliardy, tvrdí předžalobní výzva

před 2 týdny 30

Pražský dopravní podnik (DPP) obdržel předžalobní výzvu od společnosti Nové Holešovice, kterou založil spolu s firmami Karlín Group a CPI Property Group k rozvoji stanice metra Nádraží Holešovice a jejího okolí. Vedení metropole chce ze společnosti vystoupit, ve výzvě vyčíslil advokát případnou škodu na 1,31 miliardy korun a vyzval k dodržení původní dohody. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) považuje požadavek na případnou náhradu škody za bezpředmětný, o dalším postupu bude podle něj rozhodovat rada města.

Společný podnik založil DPP po delších jednáních v roce 2021 s firmou Karlín Group, později se do něj zapojila i další developerská firma CPI Property Group, která rovněž v oblasti vlastní pozemky. Cílem podniku je spolupráce na rozvoji metra Nádraží Holešovice a výstavbě v jeho okolí. Dozorčí rada DPP letos v lednu schválila prodej městských pozemků společnému podniku za nejméně 173 milionů korun.

Následně měla transakci schválit rada města, ale náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) jí nakonec prodej nepředložil a zadal DPP vypracování materiálu o vystoupení ze společného podniku. Jako důvod sdělil podezření na propojení některých účastníků s kauzou Dozimetr, o kterém napsal server Lidovky.cz. Akcionářská smlouva podle náměstka dává městu možnost si prodej pozemků z jakéhokoliv důvodu rozmyslet bez náhrady škody, soukromí partneři to však vidí jinak.

Podle původní dohody měl DPP pozemky kolem stanice společnému podniku prodat do 29. února. Když se tak nestalo, firma Nové Holešovice podle předžalobní výzvy vyzvala ke splnění závazku ve lhůtě 30 dnů. „Klient přesto stále věří ve smírné vyřešení celé situace, a proto naposledy vyzývá DPP k uzavření dodatku smluv ve lhůtě 14 dnů od data této předžalobní výzvy,“ stojí v dokumentu, který je datován 17. dubna. Pokud DPP prodej neuskuteční, obrátí se firma na soud s žádostí o naplnění původní dohody, případně náhradu škody.

Válečná zóna Holešovice. Příběh projektu u metra, který může pro Prahu skončit velkou ostudou

„Výzvu DPP obdržel a nyní se s jejím obsahem seznamuje,“ sdělil ředitel komunikace DPP Daniel Šabík. Dodal, že společný podnik je podle ekonomické studie Deloitte pro DPP i auditu společnosti StoneTur pro hlavní město ekonomicky nejvýhodnějším způsobem rozvoje stanice a jejího okolí a představenstvo i dozorčí rada proto v souladu s povinností jednat s péčí řádného hospodáře smlouvy schválily. „Rozhodnutí, jak dále v tomto projektu postupovat, je nicméně nyní pouze na radě hlavního města,“ uvedl.

Podle Hřiba akcionářská smlouva mluví jasně o tom, že se smluvní strany vzájemně vzdávají nároku na náhradu škody. Proto bude na jednání městské rady prosazovat vystoupení města z podniku. „Já jednoznačně odmítám připustit pokračování Dozimetru v DPP,“ sdělil. Spolupráce se soukromými partnery podle něj není pro rozvoj stanice a jejího okolí nezbytná.

Postup města ohledně společného podniku kritizují opoziční ANO a Praha Sobě. Podle šéfa pražského ANO Ondřeje Prokopa zjevně není pravdivé tvrzení Hřiba o tom, že vystoupení podniku nemusí mít pro město negativní dopady. „Kvůli střetu zájmů v souvislosti s hrozícím soudním sporem navíc rezignoval z představenstva i jediný zástupce DPP, pan Marek Polický, který už dále nemohl ve společnosti Nové Holešovice hájit zájmy DPP, potažmo hlavního města,“ dodal.

Kritizoval také fakt, že i přes vyhrocenou situaci dnes koalice odmítla věc projednat na schůzi zastupitelstva. Postup Hřiba se nelíbí ani lídrovi Prahy Sobě Adamu Scheinherrovi. „Já tomu nerozumím a beru to jako velkou nekompetentnost a velkou hrozbu pro Prahu, že ta stanice dál bude chátrat a dopravní podnik, potažmo Pražané, přijdou až o 600 milionů zisku, který z toho byl plánován,“ řekl nedávno

Přečtěte celý článek