Vozovnu Orionka získá Praha za 190 milionů. Koleje k ní nechal položit Křižík

před 1 týden 36

Praha koupí od svého dopravního podniku (DPP) bývalou Vozovnu Královské Vinohrady, známou jako Orionka. Cenu stanovil soudní znalec na zhruba 189,8 milionu korun bez DPH, objekt by měl sloužit pro kulturní využití. Odkup dnes schválili pražští zastupitelé. Vozovna přestala sloužit svému účelu v polovině 50. let minulého století a v roce 2009 ji DPP zařadil mezi zbytný majetek. První část vozovny vznikla v roce 1897, kdy byla postavena hala podél Korunní třídy.

Orionka je bývalá vozovna tramvají a trolejbusů, tvoří jí několik pozemků a staveb. Hlavní je budova se třemi industriálními halami, dále je v areálu kancelářská budova a patří k ní také bytový dům vytápěný plynovým kotlem. Součástí areálu jsou i sklady, vrátnice nebo přístřešky a rampa pro mytí vozidel. Dvůr je osvětlen a nacházejí se v něm také historické tramvajové koleje, které nechal položit František Křižík v roce 1897.

„Myslím si, že takovýto areál v širším centru Prahy má být zachován, nemá bát rozbourán ani prodán, protože vozovna má historickou hodnotu,“ řekl primátorův náměstek Jiří Pospíšil (TOP 09). Získat areál do svého vlastnictví chce město dlouhodobě. Po odkupu má areál podle něj sloužit ke kulturnímu využití a k trávení volného času.

Praha bude podle Pospíšila nyní hledat nájemce, který si objekt pronajme a částečně ho zrekonstruuje a bude ho využívat jako kulturní centrum. „Je podle mě lepší, aby se areál rekonstruoval postupně a uvidíme, jak se to zaběhne, ale mělo by se to otevřít co nejdříve,“ řekl Pospíšil.

Podle některých opozičních zastupitelů by měla mít Praha detailně rozhodnuto, jak se bude objekt využívat. „To je podle mě moc obecná věc, že využití bude pro kulturní potřeby. Přijde mi, že Praha má i jiné priority, než obecně kulturní využití, takže by mě zajímala nějaká konkrétní představa a plány,“ řekl opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO).

Podle opoziční Prahy Sobě by pak areál mohl například sloužit pro sociální potřeby, v areálu jsou totiž navíc i byty. „Mohlo by to být pro jakékoliv účely sociálních služeb nebo například pro potřeby dětí, které opouštějí dětský domov, “ řekl zastupitel Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Až to odkoupíme, tak teprve vytvoříme koncept. Ten postup musí být ale takový, že Orionka bude nejprve ve vlastnictví Prahy,“ reagoval Pospíšil.

Cílem Prahy je podle dřívějšího vyjádření Pospíšila nyní investovat do samotného objektu minimální částku a nechat to na provozovatelích. Kulturní náplň podle něj bude taková, aby nerušila obyvatele okolních domů. Lidé z okolí se budou moci ke kulturní náplni vyjádřit. Areál bývalé vozovny je v současnosti částečně pronajímán, týká se to kanceláří, místností v budově či místností pro zřízení kancelářských a skladovacích prostor a dále plochy určené k parkování.

Přečtěte celý článek