Vzácná „rohatá“ kometa je po 71 letech opět viditelná ze Země. Jak ji nejlépe pozorovat?

před 3 týdny 35

Vzácného průletu kosmického objektu využijí astronomové k jeho kolektivnímu pozorování. Doufají, že získají klíčové poznatky o skutečné povaze a chování Pons-Brooksovy komety, informuje CNN.

ČTĚTE TAKÉ: Zatmění Slunce může mít fatální důsledky: Vědci zjistili spojitost s autonehodami

„Matka draků“, jak se jí také přezdívá, je jako většina komet složena z ledu, prachu a hornin. Typická pro ni také je její zářivá zelená barva. Ta je způsobena přítomností molekul dvouatomového uhlíku, které při vystavení Slunci vyzařují smaragdové světlo, popisuje web Live Science.

Tento nebeský objekt však také vyniká tím, že se jedná o kryovulkanickou kometu. To znamená, že na ní pravidelně dochází k erupcím, při nichž vyvrhuje obsah svého ledového jádra do vesmíru. Díky tomu září kometa jasněji než jiné. Po loňské erupci ji experti začali nazývat také „ďábelská kometa“, protože se zdálo, jako by jí narostly dva rohy. To bylo zřejmě způsobeno velkým kusem horniny či ledu zařízlým v kometě, který rozdělil její mrazivý výtrysk na dvě části.

Kometa je proto atraktivní i pro laické pozorovatele. Slunci se nejblíže přiblíží 21. dubna, kdy mu bude vzdálená asi 120 milionů kilometrů. Nejblíže k Zemi se pak kometa přiblíží 2. června. Od naší planety bude vzdálená asi 225 milionů kilometrů.

Nejlepší možnosti pozorování

Nejvhodnějším obdobím pro její pozorování je začátek dubna. V této době bude viditelná na jasné tmavé obloze nad západním obzorem krátce po setmění. Podle expertů z Evropské kosmické agentury (ESA) by ji pozorovatelé mohli spatřit i pouhým okem. „Větší šanci budete mít s malým dalekohledem, protože jasnost komety je nepředvídatelná,“ uvádí na svém webu ESA.

Díky zatmění Slunce však bude nejlépe viditelná 8. dubna. „Kometa se bude nacházet kousek od zatměného Slunce,“ uvedli ve společném prohlášení pro CNN vedoucí Centra pro studium blízkozemních objektů Paul Chodas a navigační inženýr z Laboratoře tryskového pohonu NASA Davide Farnocchia. Zatmění Slunce však bude pozorovatelné pouze ze Severní Ameriky.

Kosmický objekt v současné době prolétává souhvězdím Berana. Zde bude podle České astronomické společnosti nejfotogeničtější. „Kometa ve středu 10. dubna ve večerních hodinách na obloze proletí úhlově blízko mladého Měsíce, planety Jupiter a planety Uran,“ píší astronomové.

Po největším přiblížení komety ke Slunci se nebeské těleso přesune na jižní noční oblohu a bude viditelné pouze pro obyvatele jižní polokoule. Poté, co se ztratí z dohledu, ji budou moci lidé znovu spatřit nejdříve až v roce 2095.

„Matku draků“ poprvé objevili astronomové Jean-Louis Pons a William Robert Brooks, kteří ji nezávisle na sobě poprvé pozorovali v roce 1812. Její jádro má průměr 10 až 20 kilometrů a obíhá Slunce po eliptické dráze.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Robotický pes se obětoval pro životy amerických policistů. Strážníci popsali jeho zákrok