Zákaz jízdy autem o víkendu. Německý ministr vystrašil řidiče možným opatřením pro snížení emisí

před 2 týdny 36

Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) podle agentury DPA vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných zákazech jízdy autem o víkendech. Ty by podle něj mohly být nutné, protože jen drastická opatření budou stačit k tomu, aby Německo splnilo své klimatické cíle v oblasti dopravy.

Berlín 23:42 12. dubna 2024

Německá dálnice

Německo se zavázalo, že do roku 2030 sníží emise skleníkových plynů o 65 procent ve srovnání s rokem 1990 | Zdroj: Fotobanka Profimedia

„Řekl jsem občankám a občanům pravdu,“ tvrdil v pátek Wissing rozhlasové stanici Deutschlandfunk v souvislosti se svým čtvrtečním vyjádřením v dopise představitelům vládní koalice, která už měsíce neúspěšně jedná o přijetí reforem zákona na ochranu klimatu.

Podle DPA bylo cílem třiapadesátiletého politika vyvolat tlak na koaliční vládu sociálních demokratů (SPD), svobodných demokratů (FDP) a Zelených, aby konečně došlo k posunu.

Levná jízdenka v Německu přilákala do veřejné dopravy více cestujících, teď končí bez náhrady

Číst článek

Spolu s tlakem přišla ale i negativní reakce řady Němců, pro něž jsou auta nedílnou součástí života, a také některých vládních představitelů, podle nichž by Wissing neměl vydávat nezodpovědná prohlášení a šířit zbytečně strach.

Německo se zavázalo, že do roku 2030 sníží emise skleníkových plynů o 65 procent ve srovnání s rokem 1990.

Pro jednotlivé sektory jako průmysl, energetiku, bydlení nebo dopravu je stanoveno maximální roční množství emisí.

Právě sektor dopravy ho ale loni překročil, a německé zákony počítají s tím, že v takovém případě musí odpovědné vládní úřady přijmout okamžitá nápravná opatření.

Omezení škodlivých emisí

V pondělí má přesné vyhodnocení dat za minulý rok předložit skupina expertů pro klimatické otázky, a ministerstva, kterých se to týká, pak mají tři měsíce na představení okamžitých programů, letos tedy do 15. července.

V tomto kontextu přišlo vyjádření ministra dopravy, podle něhož se dají emise v jeho resortu dostatečně omezit jen „prostřednictvím restriktivních opatření, která se těžko vysvětlují obyvatelům, jako jsou například rozsáhlé a časově neomezené zákazy jízdy o sobotách a nedělích“.

Vyřazení aut s nadměrnými emisemi by u nás mělo větší přínos než Euro 7, upozorňuje expert

Číst článek

Jen tak by podle Wissinga bylo letos možné omezit škodlivé emise o dalších zhruba 22 milionů tun ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2), což odpovídá 15 procentům kilometrů ujetých osobními auty či více než deseti procentům kilometrů ujetých nákladními vozy.

U některých ministrova slova vyvolala vzpomínky na ropnou krizi v 70. letech 20. století, kdy byla o nedělích čtyřikrát zakázána jízda na dálnici.

Že by se nakonec zákazy znovu staly skutečností, si ale pozorovatelé nemyslí.

Koalice totiž uvažuje o změně klimatického zákona, který by sledoval dodržování klimatických cílů jako celku, nikoliv po jednotlivých sektorech. Novela však stále ještě není schválena.

ČTK

Přečtěte celý článek