Praha je světový unikát, víc platí za MHD i v Brně nebo Plzni. Zdražení je nutné, zní ze Spolu

před 1 měsíc 54

V Praze lidé za roční jízdné zaplatí 3650 korun, což znamená 10 korun za den. Přitom například v Brně za roční „šalinkartu“ zaplatíte 4750 korun. V Ostravě cestujete celý rok za 4400 korun, v Plzni za 4574 korun. Nižší jízdné než Praha má z českých krajských měst pouze Olomouc a Karlovy Vary (obě města 3200 korun).

ČTĚTE TAKÉ: Praha potřebuje peníze, chystá zdražení MHD i parkování. Kolik si lidé připlatí?

„Cena dlouhodobého kupónu se naposledy měnila v roce 2015, kdy dokonce došlo ke zlevnění. U jízdného platí Pražan pouze cca 15 % skutečných nákladů provozu celé sítě MHD. Roční karta je zde podstatně levnější než v dalších českých městech, která navíc nehradí provoz metra,“ komentoval pro CNN Prima NEWS někdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Praha je unikátem také ve světě

Ještě výraznější rozdíly uvidíme, pokud si ceny ročních jízdenek porovnáme se zahraničními evropskými metropolemi. Například Pařížané ročně zaplatí 925 eur, což vychází na více než 23 tisíc korun. Jen o něco méně zaplatí lidé v Berlíně (857 eur, tedy přibližně necelých 22 tisíc).

Praha vychází nejlépe při srovnání s dalšími hlavními městy okolních států. Například v Bratislavě cestují lidé za 239 eur ročně, tedy přibližně šest tisíc korun.  V Budapešti zakoupíte roční jízdenku za 126 tisíc forintů, přibližně osm tisíc korun. Zatímco Praha nabízí cestování za deset korun na den, Vídeň zase za jedno euro. Roční jízdné proto u našich jižních sousedů vychází na přibližně 6 700 korun.

Pražské zdražení

Možné zdražení nedávno připustil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). „Co se týče jízdného MHD, mám tady několik návrhů koaličních partnerů, které obsahují například zdražení ročního kupónu na dvojnásobek,“ řekl pro Deník N náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Koalice Spolu tvrdí, že současná cena je neudržitelná a je jedna z nejlevnějších v Evropě. „Pokud si chceme uchovat jednu z nejvyšších úrovní MHD na světě a nadále ji rozvíjet, tak jsou úvahy o navýšení ročního kupónu určitě na místě. Síť MHD se za poslední dobu zásadním způsobem zvětšuje. Jen loni jsme otevřeli několik nových tramvajových tratí a stavíme další. Zároveň stavíme zcela novou linku metra a pracujeme na jeho automatizaci,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Martin Sedeke (ODS), předseda Výboru pro dopravu.

„To vše znamená vyšší náklady na provoz, přitom je jízdné stále na úrovni roku 2015. Zde se hodí jistá paralela v podobě dálniční známky, která od svého zavedení zdražila přibližně o 100 % právě kvůli rozšiřování dálniční sítě. Takže myslím, že úvahy současného vedení jsou logické,” dodal Sedeke.

Přečtěte celý článek